Actieprijzen

Zowel voor de inkoop als de verkoop



Introductie


Een actieprijs kenmerkt zich door de begindatum en einddatum van de actie. Deze kan ook zorgen voor een toeslag of hogere prijs. Je kunt actieprijzen vastleggen in de toekomst, zodat je een speciale prijs in een actieweek of een introductieprijs bij een nieuw artikel maakt. Ook bij het maken van een actieprijs is er een niveau structuur. De actieprijs op de verkooprelatie is het hoogste niveau en de Actieprijs op de basisprijslijst is het laagste niveau.

Daarnaast is het mogelijk om van de actieprijs een repeterende actieprijs te maken. 


Voordelen:

  • Niveau structuur binnen de actieprijsbepaling.
  • Speciale aanbieding die een beperkte termijn is mogelijk.
  • Repeterende actieprijzen 


Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Actieprijzen
    Bepaal of je gebruik maakt van actieprijzen.
  2. Repeterende actieprijzen
    Bepaal of je gebruik maakt van repeterende actieprijzen.

Tip van de consultant


Als je met actieprijzen werkt is het aan te raden de actieprijs ruim voor de actieperiode in te voeren. Dan kun je daarna in een testomgeving beoordelen of de actieprijs gehanteerd wordt bij het opvoeren van een order.

Welke functionaliteit krijg je in





Wat richt je in.

1. Activering



Voor de prijsstructuur kun je de volgende activeringen hebben:

  • Prijzen inclusief BTW
  • Staffelprijzen en -kortingen

Aanvullend voor de kortingen:

  • Betalingskorting
  • Korting/toeslag over combigroepen
  • Korting toeslag over factuurtotaal

Deze moet je aan zetten om er gebruik van te kunnen maken.

2. Repeterende actieprijs



(optioneel)

Nadat je een actieprijs hebt gemaakt kun je een repeterende actieprijs vastleggen. 

Heb je altijd op de woensdag een actie van 1 product, dan leg je een actieprijs vast en vervolgens een repeterende actieprijs met de frequentie van 7. 

3. Marges



(optioneel)

Om je marges te bewaken moet je de percentages voor de verkoopmarge wel opgeven bij de artikelgroepen. Door de order te blokkeren als de marge niet wordt gehaald vang je de foutief ingevulde acties af.



4. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Artikelgroep

Om met artikelen te kunnen  werken heb je artikelgroepen nodig. De koppeling naar het grootboek zit hier aan vast. 

Deze zijn al ingericht, controleer of de grootboekrekeningen goed gekoppeld zijn.

2. Artikel

Om prijzen aan te kunnen passen heb je artikelen nodig.

Deze bestaan al, of voer ze op. Er is een import aanwezig.

3. Lopende offertes

Wil je de prijzen van lopende offertes wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd.

Kijk op deze link

4. Lopende orders

Wil je de prijzen van lopende orders wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd.

Kijk op deze link


5. Lopende pakbonnen

Wil je de prijzen van lopende pakbonnen wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd.

Kijk op deze link

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.



Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?