Algemene instellingen Fiscaal

Eenmalig vastleggen van basisgegevens.

Introductie

 

Je legt eenmalig de voorkeursinstellingen vast die de basis vormen van de fiscale gegevens. Je legt afwijkingen alleen vast als dat echt nodig is.

Voordelen:

  • Eenmalig vastleggen van basisgegevens.
  • Alleen afwijken waar dat echt nodig is.
  • Tijdbesparing bij het vastleggen van de stamgegevens.

Voorbereiding


  • Bedenk goed welke instellingen voor de grootste groep cliënten(groepen) gelden zodat je zo weinig mogelijk afwijkingen hoeft vast te leggen.

Tip van de consultant


Op de tabbladen die betrekking hebben op de rapportage koppel je de standaardbrieven die je wilt versturen naar cliënten op basis waarvan zij hun aangifte kunnen accorderen. Dit is de basis voor alle cliënten.

Als je voor een bepaalde cliëntengroep een andere brief wilt gebruiken, selecteer je in de eigenschappen van díe cliëntengroep een afwijkende brief. Deze brief is dan alleen bestemd voor de cliënten die gekoppeld zijn aan die groep.

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

 

1. Kantoornaam


 

Vul de kantoornaam in van het accountantskantoor of de belastingadviesorganisatie. Deze naam wordt getoond in Fiscaal InSite.

 

2. Cliëntengroep


 

 Je kunt afdwingen dat elke cliënt gekoppeld moet zijn aan een cliëntengroep. Het gebruiken van cliëntengroepen heeft de volgende voordelen:

  • Je kunt gebruikers autoriseren op verschillende cliëntengroepen.
  • Je kunt filteren op cliëntengroepen.
  • Je kunt per cliëntengroep afwijken van de algemene instellingen.

Lees hier meer.

 

 

3. Referentienummer in bestandsnaam rapport


 

Je kunt het BSN/fiscaalnummer van de cliënt in de bestandsnaam van de fiscale rapportages vervangen door het referentienummer. Als je gebruik maakt van de externe portal voor het accorderen van aangiften, zorg dan dat de externe portal overweg kan met het referentienummer.


Let op:

Je kunt deze instelling alleen gebruiken als de cliënt de aangifte via een externe portal accordeert.

Lees hier meer.

4. Samenwerkings-verband IB


 

 Je kunt in de aangifte IB de ondernemingen van verschillende cliënten aan elkaar koppelen. Je kunt een samenwerkingsverband alleen specificeren voor cliënten die op dezelfde manier worden uitgewerkt. Door het koppelen van ondernemingen heb je bij het openen van de aangifte van de andere vennoot direct bepaalde gegevens beschikbaar. Bijvoorbeeld de balans en resultatenrekening. Ook in de aangifte worden bepaalde gegevens overgenomen vanuit de gekoppelde aangifte.

Lees hier meer.

5. Communicatie-omgeving instellingen


 

 Als vanuit meerdere omgevingen uitgewisseld wordt met de Belastingdienst kun je de verzending van de berichten in één omgeving inrichten. Dit kan alleen voor omgevingen binnen hetzelfde deelnemersnummer.

Per communicatieomgeving kun je één omgeving opgeven waarin je de aanslagen wilt verwerken. Standaard is dit de communicatieomgeving zelf maar je kunt hiervan afwijken.

Lees hier meer.

 

6. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?