Bankrekening

Dagafschriften, betalen en incasseren.

Introductie

Binnen elke administratie die je voert, is er één bankrekening aanwezig. Maar wat kun je daar nu allemaal mee doen? Wat kan ik daarbij inrichten en kan ik zaken automatisch laten verlopen. Om daarachter te komen zul je deze pagina moeten lezen. De bankrekening is gekoppeld aan een organisatie. Standaard wordt er de organisatie "bank" meegeleverd, en deze kun je aanpassen naar de naam van jouw bank. Heb je meerdere bankrekeningen lopen bij deze bank omdat je meerdere administraties hebt, dan koppel je deze allemaal aan dezelfde organisatie.


Let op:

Bij het aanmaken van de organisatie bank vul je geen bankrekening in.

Voordelen:

  • De bankrekening is gekoppeld aan een organisatie.
  • Je gebruikt de rekening bij de administratie(financieel) en bij de werkgever(hrm).
  • Met een aantal banken is er een koppeling, zodat je nog minder werk hebt.

Voorbereiding


  • Bepaal of alle transacties via één rekening per administratie kunnen lopen, zo niet verzamel je alle overige bankrekeningnummers.
  • Bepaal of er al een bankkoppeling aanwezig is met een andere applicatie, want dan kun je pas overstappen bij livegang.

Tip van de consultant


Zorg dat je de bankrekening optimaal inricht, zodat het dagelijkse werk automatisch kan verlopen.

Met de Rabobank is een pilottraject gestart om meerdere keren per dag de dagafschriftmutaties uit te wisselen. Hierdoor kan bijvoorbeeld een debiteurenafdeling sneller beschikken over de laatste ontvangen mutaties, zonder dat ze toegang hebben tot de bankrekening. Informatie over deze nieuwe werkwijze lees je hier.

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Bankrekening


 

Bij het aanmaken van de bankrekening is het van belang om de juiste administratie te koppelen. 

Vul alle relevante velden in op de tabbladen als je deze gebruikt voor deze bankrekening.  


Let op:

Voor een spaarrekening of depositorekening vul je de tabbladen voor betaling en incasso niet in.

Lees hier meer.

2. Bankkoppeling


 

Met verschillende banken is er een bankkoppeling mogelijk. De lijst met banken tref je verderop op deze pagina aan.

Voer de bankintegratie checklist uit om te zien of de integratie technisch klopt.


Let op:

  • Is er nu al een bankkoppeling met een andere applicatie, dan kun je pas overstappen bij livegang.

3. Bankopdrachtsets


 

(optioneel)

Heb je meerdere bankrekeningen in verschillende administraties bij één bankinstelling lopen, dan kun je eventueel gebruik maken van de bankopdrachtsets. 


Let op:

  • Deze optie werkt niet in combinatie met de bankkoppeling.
  • De optie werkt niet voor BTL91 bestanden.(buitenlandbetaling)

Lees hier meer.

 

4. Waar verder..


 

 

Om de mutaties van de bankrekening in het juiste dagboek te verwerken koppel je de bankrekening aan het dagboek.

Wil je de bankrekening gebruiken voor ontvangsten van debiteuren, dan koppel je de rekening ook aan de eigenschappen van de administratie en in het verkooprelatieprofiel.

 

5. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Beschikbare bankkoppelingen


Hieronder staat de lijst met banken waar op dit moment een bankkoppeling bestaat. Je kunt direct zien welke onderdelen er beschikbaar zijn. Door op de naam van de bank te klikken kom je op de pagina waar de inrichting van de koppeling staat beschreven.

Bank


 

Bankafschrift


 

Betaalopdracht


 

Incasso-opdracht


 

1. ABN AMRO BANK

 

2. ING

 

 

3. RABOBANK

 

 

 

4. KNAB

 

  

 

Dit vind je nu al standaard in Profit

We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Beschikbare cursussen
Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?