Match tussen ontvangst en factuur.
Aan de ene kant ontvang je de bestelde producten en aan de andere kant de inkoopfactuur. Beide wil je tegen elkaar afzetten om te zien of er overeenstemming is. Dat noemen we confrontatie. Dit kan een afstemming van 100% zijn, maar ook is het instelbaar om een marge op te geven, zodat kleine verschillen worden geaccepteerd. Daarbij is het mogelijk om een volledig geconfronteerde factuur niet meer te laten beoordelen via de workflow.
Inrichting confrontatie | Directe confrontatie | Achteraf confronteren |
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
Ervan uitgaande dat eerst de goederenontvangst wordt geregistreerd in het magazijn en vervolgens de inkoopfactuur wordt geboekt, is dat het moment om direct te confronteren.
Om van confrontatie gebruik te kunnen maken moeten de volgende onderdelen zijn geactiveerd:
Lees hier meer.
Binnen het inkoopproces zul je toegang moeten hebben tot confrontatie en bij de actie-autorisatie kun je diverse onderdelen autoriseren.
Lees hier meer.
Om inkoopfacturen te kunnen verwerken heb je de integratiesoort inkoopfacturen nodig.
Lees hier meer.
Bij de artikelgroep moet je aanvinken dat het om voorraadartikelen gaat en dan ook het vinkje confronteren aan zetten.
Lees hier meer.
(optioneel)
Je kunt een maximaal verschil voor de confrontatie instellen. Dat werkt alleen bij het achteraf confronteren.
Lees hier meer.
(optioneel)
Binnen de boekingslay-out is instelbaar hoe je met confrontatie wilt omgaan. De meest vriendelijke is vraag stellen, waardoor er in geval van openstaande goederenontvangsten direct een vraag komt of er geconfronteerd mag worden.
Lees hier meer.
Bij een dagelijkse verwerking hoort ook het verwerken van de journaalposten.
Dit doe je bij voorkeur met een geplande taak, zodat dit automatisch in de avonduren plaatsvindt.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Artikelgroep | Om de confrontatie te kunnen boeken vanuit een artikel heb je een artikelgroep nodig met voorraadhoudende artikelen en het vinkje confrontatie aan. | Maak de artikelgroepen aan met de juiste grootboekrekeningen. |
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
Inkoopfacturen | integratiesoort | In de eerste tien administraties is deze integratiesoort al ingericht. |