Marktstandaard Migratie Implementatie- en migratiepartner

Introductie

 

Voorspelbare uitvoer en repeterende kwaliteit. Deze twee aspecten zijn van primair belang bij het uitvoeren van de datamigratie naar AFAS Profit. Op deze pagina lees je meer over de ondersteuning van migratiepartners en de aansluiting op de implementatie van AFAS Profit.

 

AFAS werkt samen met een aantal migratiepartners. Over de dienstverlening van deze partners zijn afspraken gemaakt zodat de migratie een integraal onderdeel van het project en we van elkaar weten wat er gebeurt en waar dat terug te vinden is.

Op deze pagina hebben we beschreven hoe we de migratie zowel inhoudelijk als proces zien. Dit doen we aan de hand van een vastgestelde scope, proces en documentstructuur. Het voordeel hiervan is dat per partner de tooling kan verschillen, maar de output hetzelfde blijft. Op deze manier is de gestelde uitvoer voor alle projectleden voorspelbaar.

We maken onderscheid op de volgende onderdelen:

Vanuit de 3 onderdelen geven we sturing aan de kwaliteit van de datamigratie, wat bijdraagt aan de gewenste voorspelbaarheid.

Op te leveren migratie-onderdelen

 

Allereerst hanteren we het begrip ‘basismigratie’. Dit doen we doordat hiermee duidelijk wordt vanuit welke basis we vertrekken. De basismigratie is gestoeld op het idee; ‘wat je minimaal nodig hebt om het proces te kunnen uitvoeren.’

De basismigratie is een unieke set bestaande uit:

  • Bronpakket
  • CAO
  • Werkgever
  • Proefmigratie

De basismigratie kent minimaal de volgende uitgangspunten:

  • De basismigratie betreft een zichzelf staande administratie (bron en doel).
  • Een fusie of splitsing zijn 2 basismigraties.
  • De migratiepartner ondersteunt bij het vaststellen van de benodigde brondata.
  • Vertaaltabellen worden vastgelegd in de (toekomstige) productie AFAS Profit-omgeving.

Definitie basismigratie per domein

HRM/Payroll: Migratie van de actuele gegevens per peildatum (1e van de maand rondom de data extractie livemigratie) of het moment van data-extractie die een juiste verloning in AFAS Profit per datum live-gang mogelijk maken van de personeelsleden die effectief per (peildatum) in dienst zijn. 
Financieel: Migratie van de actuele stamgegevens alsmede financiële standen op het moment van data-extractie die een juiste start per datum live-gang mogelijk maakt.
Ordermanagement: Migratie van de actuele gegevens op het moment van data-extractie om zorg te kunnen dragen voor een volledig en betrouwbaar orderproces per datum live-gang.  

Deliverables 

In de scopelijst staan de onderdelen gekenmerkt op B (basismigratie), A (aanvullende migratie) en M (Meerwerk op maat). Zo is eenvoudig te zien wat er in de basismigratie zit,  wat er aanvullend mogelijk is, en wat wel of niet gestandaardiseerd is.


 

 

Proces

De uitvoer van de migratie volgt de fasering die in het AFAS project gebruikt wordt. (zie ook: Organiseer je projectmanagement | AFAS Software - AFAS Klantportal)
Dit zijn:

  1. Analysefase
  2. Realisatiefase
  3. Test- acceptatiefase
  4. Go-live fase
  5. Nazorgfase

Hieronder lees je specifiek voor de migratie wat er in de fasering gebeurt. 

Analysefase

  • Migratie-intake met consultant(s) die de migratie gaan begeleiden/uitvoeren.
  • Opstellen van het migratieplan en detailplanning.
  • Mappingsessies in het geval de klant de data aanlevert. Hierbij loopt de uitvoerend consultant de aanleversjablonen
  • door en legt de consultant uit hoe het migratietraject er inhoudelijk uit komt te zien. Indien de migratie- implementatiepartner zelf de data onttrekt zijn deze sessies niet nodig. 
  • Data interpretatiesessie waarin de data van de klant wordt besproken en welke vertalingen benodigd zijn. Dit wordt gelogd in het Data-interpretatiedocument.

Realisatiefase

  • Het onttrekken van de data uit het bronsysteem (indien de migratiepartner zelf de data onttrekt) voor de proefmigratie.
  • Uitvoeren van de proefmigratie voor de gehele migratiescope.
  • Bespreken bevindingen met de klant op basis van de vastgelegde bevindingen.
  • Aanpassen van de migratie-uitvoer in navolging op de bevindingen, beschreven in de  vastgelegde bevindingen.
  • Acceptatiemoment van de proefmigratie samen met de klant op basis van vastgelegde acceptatiecriteria en vastgelegde migratieverslag.
  • Opnieuw extraheren van brondata voor de livemigratie (indien extractie overeen gekomen met de implementatie- migratiepartner)
  • Uitvoeren van de livemigratie stamgegevens.
  • Bespreken bevindingen livemigratie op basis van de vastgelegde bevindingen.
  • Eventuele iteraties/herstelwerkzaamheden.

Testfase

  • Acceptatiemoment livemigratie samen met de klant op basis van de vastgelegde acceptatiecriteria.

Go-livefase

  • Aanleveren van cumulatieven.
  • Migreren van de go-live onderdelen.
  • Acceptatiemoment van de go-live onderdelen samen met de klant op basis van vastgelegde acceptatiecriteria.
  • Eventuele iteraties/herstelwerkzaamheden.

Nazorgfase

  • Opleveren eindverslag welke accountant-proof dient te zijn.
  • Decharge van het project waar migratie een onderdeel van is.
  • Eventuele aanvullende migraties.
     

Documentstructuur

 

 

Migratieplan

  • Doel van het document: het vaststellen van de scope, methode en (afwijkende) afspraken.
  • Bestandsformaat: PDF-document met daarin: Uitleg over de datamigratie, het proces, basis- en aanvullende migratie onderdelen, uitleg over historie, peildatum en toekomst, data extractie, controleren/testen, bevindingen, verantwoordelijkheden, klantportal. Het allerbelangrijkste is dat de scope duidelijk omschreven is, voor de basismigratie gaat dit op veldniveau.
  • Waar wordt het opgeslagen: Het SIMPLR projectdossier.

Detailplanning

  • Doel van het document: duidelijke planning van het gehele proces, zo kunnen de verschillende betrokkenen elkaar hier op aanspreken en op terugvallen.
  • Bestandsformaat: Excel.
  • Waar wordt het opgeslagen: Het SIMPLR projectdossier.

Aanleversjablonen

  • Doel van het document: Tool voor de complete en zuivere aanlevering vanuit een bronpakket. (als deze niet geautomatiseerd onttrokken wordt door de migratiepartner.)
  • Bestandsformaat: Excel Sheet welke minimaal alle basisvelden per conversieonderdeel (tabblad) vastlegt.
  • Waar wordt het opgeslagen: Het SIMPLR projectdossier (Gebruikt format op SIMPLR vastleggen. Ingevuld/aangeleverd sjabloon in de beveiligde omgeving van de partner.)

Data-interpretatiedocument

  • Doel van het document: Een aantal velden leveren ondanks dezelfde veldnaam toch interpretatieverschillen op tussen verschillende organisaties. Deze velden leggen we tijdens een focussessie vast in een document. Deze velden worden dan ook altijd besproken in een focussessie.
  • Bestandsformaat: Zie ook document: “Aanleversjabloon”, ingevuld door de consultant met informatie van de klant uit de focussessie.
  • Waar wordt het opgeslagen: Het SIMPLR projectdossier

Migratieverslag (tussentijds verslag, audit proof)

  • Doel van het document: Het verslag op basis van de proefmigratie om de bevindingen uit te leggen en eventuele risico’s, kansen, te nemen maatregelen te benoemen die benodigd zijn om tot een voorspelbare goede livemigratie te komen.
  • Bestandsformaat: PDF document.
  • Waar wordt het opgeslagen: Het SIMPLR projectdossier

Vastgelegde bevindingen

  • Doel van het document: Lijst met de bevindingen van een migratie.
  • Bestandsformaat: Document met per migratieonderdeel een tabel met bevindingen, waarbij de bevindingen altijd onderbouwd zijn met voorbeelden.
  • Waar wordt het opgeslagen: in de beveiligde/afgeschermde omgeving van de partner i.v.m. afscherming van eventueel aanwezige persoonsgegevens

Vastgelegde acceptatiecriteria

  • Doel van het document: Het vooraf vaststellen van de argumenten waarop een (proef-) conversie wel/niet geaccepteerd wordt.
  • Bestandsformaat: PDF-document met daarin de variabelen waarop beoordeeld wordt met bijbehorende grenswaarden.
  • Waar wordt het opgeslagen: Het SIMPLR projectdossier

Eindverslag (Accountantsproof)

  • Doel van het document: Accordering door de klantorganisatie (audit afdeling of accountant) m.b.t. :
    • Het migratieproces, controlepunten daarin
    • Het correct, tijdig en volledig uitvoeren van de migratie
  • Bestandsformaat: PDF-document met daarin tekst en uitleg over de migratie, vertalingen, bijzonderheden en aantallen/bevindingen.
  • Waar wordt het opgeslagen: Het SIMPLR projectdossier