Cursusmanagement

Opleiding voor medewerkers en klanten.

Visie

Je hele cursusadministratie in AFAS. Het hele proces van inschrijven, volgen, factureren en evalueren wordt geborgen. Alle communicatie kan digitaal verlopen via de mail en het klantportal.

Uitgangspunten:

  • Hele proces volledig digitaal.
  • Anonieme inschrijving is mogelijk.
  • Inzicht middels de dashboards.
  • Administratie ligt bij de deelnemers.

1. Inschrijven / volgen

Deelnemers kunnen zichzelf, een collega en eventueel een introducé inschrijven via een OutSite portaal. Medewerkers kunnen zichzelf inschrijven via InSite. Ook is het mogelijk om deelnemers in Profit in te schrijven. Standaard worden er berichten verstuurd om de inschrijving te bevestigen of andere berichten te versturen.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Hoe schrijven deelnemers zich in?
  • Wat moet een deelnemer allemaal vastleggen?

2. Factureren

Per cursus en deelnemers kunnen factuurbedragen vastgelegd worden. Bij het factureren van cursussen worden de te factureren deelnemers automatisch voorgesteld. Uiteindelijk kun je door middel van de peildatum en selecties zelf bepalen welke deelnemers en cursussen je wilt meenemen met de facturatierun.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Hoe worden de prijzen bepaald?
  • Welke omzetrekeningen horen bij de cursussen?
  • Moet de omzet op een kostenplaats/kostendrager komen?
  • Hoe moet de factuur eruit zien?
  • Wanneer moet de factuur verstrekt worden?
  • Wanneer moet de openstaande post bij de debiteur in de financiële administratie ontstaan?

3. Evalueren

Na het volgen van de cursus kunnen deelnemers deze evalueren via InSite of OutSite. Hiervoor kun je een automatische herinnering laten sturen richting de deelnemers. De resultaten worden hiermee inzichtelijk voor jouw organisatie.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Hoe moet de evaluatie eruit zien?
  • Moet hier een herinnering van komen?

4. Draaiboek

Alle acties en de planning die komen kijken bij het organiseren van een evenement of cursus houd je bij in het draaiboek. Een draaiboek zet taken klaar voor medewerkers, zodat deze op het juiste moment uitgevoerd kunnen worden. Je kunt de taken vooraf, achteraf of tijdens het evenement laten genereren.

    Voorbereidingen voor de workshop

    • Zijn er vaste taken die uitgevoerd moeten worden?

    5. Cursusbeheerportaal

    De backoffice van de cursussen wordt gevormd door het cursusbeheerportaal. In het portaal komen alle inschrijvingen en de vragen van de docenten terecht. Hiermee heeft de docent een plek waar alle informatie samenkomt en gebruikt kan worden voor het voorbereiden en evalueren van cursussen.

    Voorbereidingen voor de workshop

    • Zijn er vaste cursusbeheerders?
    • Waar moeten deze cursussen onderhouden worden?

    6. Docentenportaal 

    Het docenten portaal richt je in om de beoordeling te zien, een beoordeling te geven en vragen te stellen aan deelnemers. Het docentenportaal is de centrale plek waar docenten hun evenementen kunnen inzien en kunnen beheren. 

    Voorbereidingen op de workshop

    • Moeten de docenten een eigen portaal krijgen?
    • Mogen docenten ook deelnemers verplaatsen of present melden?
    • Bij wie moeten vragen van deelnemers uitkomen?

    7. Dashboard 

    Het dashboard Cursussen geeft inzicht in cursussen, de cursusomzet, en de bezetting van de cursussen. Verder vind je natuurlijk ook inzichten van de deelnemers terug. In het dashboard kan je eenvoudig switchen tussen cursussen of sessies. Zo kan je zelf bepalen welke inzichten er voor jou belangrijk zijn.

      Beschikbare cursussen

      Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?