Digipoort

Communiceren met het elektronische postkantoor van de overheid. 

Introductie

 

Digipoort is het elektronische postkantoor van de overheid voor de communicatie tussen de overheid en bedrijven. Voor het gebruik van een overheidscertificaat met Digipoort moet je beschikken over een geldig 'PKI-Overheid-Certificaat' .

Je kunt gebruik maken van de AFAS Digipoort Service (ADS). Hiermee kun je de volgende aangiften elektronisch insturen:

  • Profit Financieel: Btw/icp-aangifte en Kvk-stukken voor kleine ondernemingen (Kamer van Koophandel).
  • Profit HRM: Loonaangifte en eerstedagsmelding en DigiZSM.

Voordelen:

  • Kostenbesparing
  • Eenvoudige implementatie
  • Het gratis certificaat geldt voor elke omgeving waarvoor je dit inricht.

 

AFAS Digipoort Service

Digipoort-certificaat importeren

 

Voorbereiding


Tip van de consultant


Als je een eigen Digipoort-certificaat wilt gebruiken om de aangifte elektronisch te versturen, dan moet je zelf een Digipoort-certificaat aanschaffen en inrichten.

 

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Certificaat aanvragen


 

Vraag een certificaat aan bij een dienstverlener.

Houdt bij het aanvragen van een Digipoort-certificaat rekening met het volgende:

  • Je moet altijd een certificaat aanvragen op basis van PKCS #12 (P12) of een PFX-bestand.
  • Je hebt een servercertificaat nodig.
  • De typen P10 en P7 worden niet door Profit ondersteund.
  • Als er gevraagd wordt om een domeinnaam, kun je je eigen domeinnaam invullen. Deze wordt niet gebruikt in de communicatie.

2. Communicatieprofiel


 

Open het communicatieprofiel voor Digipoort en voeg het certificaat toe. Je moet ook een verlengd certificaat op de onderstaande manier toevoegen. Je hoeft oude certificaten niet te verwijderen.


Let op:

De communicatie voor Digipoort loopt via poort 443.

Voor WUS 2.0 worden de volgende URL's gebruikt

Lees hier meer.

3. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Certificaat verlengen

Als je een certificaat verlengt moet je het verlengde certificaat in Profit toevoegen als nieuw certificaat.

Als je gebruik maakt van het Groteberichtenkanaal dan moet je het oude certificaat afmelden bij Logius.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?