Digipoort

Communiceren met het elektronische postkantoor van de overheid. 



Introductie


Digipoort is het elektronische postkantoor van de overheid voor de communicatie tussen de overheid en bedrijven. Voor het gebruik van een overheidscertificaat met Digipoort moet je beschikken over een geldig 'PKI-Overheid-Certificaat' .

Je kunt gebruik maken van de AFAS Digipoort Service (ADS). Hiermee kun je de volgende aangiften elektronisch insturen:

  • Profit Financieel: Btw/icp-aangifte en Kvk-stukken voor kleine ondernemingen (Kamer van Koophandel).
  • Profit HRM: Loonaangifte en eerstedagsmelding en DigiZSM.


Voordelen:

  • Kostenbesparing
  • Eenvoudige implementatie
  • Het gratis certificaat geldt voor elke omgeving waarvoor je dit inricht.



AFAS Digipoort Service

Digipoort-certificaat importeren


Voorbereiding


Tip van de consultant


Als je een eigen Digipoort-certificaat wilt gebruiken om de aangifte elektronisch te versturen, dan moet je zelf een Digipoort-certificaat aanschaffen en inrichten.


Welke functionaliteit krijg je in


Wat richt je in.

1. Certificaat aanvragen



 Je vraagt een certificaat aan bij een dienstverlener.

Houdt bij het aanvragen van een Digipoort-certificaat rekening met het volgende:

  • Je moet altijd een certificaat aanvragen op basis van PKCS #12 (P12) of een PFX-bestand.
  • Je hebt een servercertificaat nodig.
  • De types P10 en P7 worden niet door Profit ondersteund.
  • Als er gevraagd wordt om een domeinnaam, kun je je eigen domeinnaam invullen. Deze wordt niet gebruikt in de communicatie.

2. Communicatieprofiel



Je opent het communicatieprofiel voor Digipoort en je voegt het certificaat toe. Je moet ook een verlengd certificaat op de onderstaande manier toevoegen. Je hoeft oude certificaten niet te verwijderen.


Let op:

De communicatie voor Digipoort loopt via poort 443.

Voor WUS 2.0 worden de volgende URL's gebruikt:

  • https://dgp.procesinfrastructuur.nl/wus/2.0/aanleverservice/1.2
  • https://dgp.procesinfrastructuur.nl/wus/2.0/statusinformatieservice/1.2
  • https://dgp.procesinfrastructuur.nl/wus/2.0/ophaalservice/1.2
  • https://dgp.procesinfrastructuur.nl/wus/2.0/machtigingraadpleegservice/1.2

Lees hier meer.

3. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapport layout volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Certificaat verlengen

Als je een certificaat verlengt moet je het verlengde certificaat in Profit toevoegen als nieuw certificaat.

Als je gebruik maakt van het Groteberichtenkanaal dan moet je het oude certificaat afmelden bij Logius.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.


Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit inrichting specifieke branche onderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Daarbij moet je denken aan aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, Insite inrichting, autorisatie, en weergaves.

Wat



Type



Beschrijving











Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?