Hoe vaak spreek je met je medewerkers?
De ontwikkeling van je organisatie is mede afhankelijk van de ontwikkeling van je medewerkers. Het stellen van doelen en het beoordelen op competenties, is daar een onderdeel van. Vervolgens maak je daar samen afspraken over en dat alles leg je vast via de gesprekkencyclus. Dit is een vaste cyclus, bestaande uit een doelstellingsgesprek, evaluatiegesprek(ken) en een beoordelingsgesprek.
Komt een medewerker halverwege het jaar in dienst, dan kun je gebruik maken van een nulmetingsgesprek.
Gesprekkencyclus |
Competenties hebben betrekking op het gedrag en kennis van de medewerker. Een manager heeft andere competenties dan de medewerker waaraan hij of zij leiding geeft.
Lees hier meer.
Doelen hebben te maken met meetbare gegevens. Doordat je de gegevens kunt meten kun je ook aangeven of het doel behaald is of onvoldoende behaald is.
Lees hier meer.
Om doelen te behalen of competenties te verbeteren maak je afspraken die je vastlegt in de voorgangsgesprekken. Ook het maken van algemene afspraken kun je vastleggen.
(optioneel)
Er zijn vier workflows voor de gesprekkencyclus
Deze kun je aanpassen, maar de meegeleverde standaard werkt prima voor medewerker en leidinggevende.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Rollen | De verschillende rollen die je gebruikt binnen je organisatie. | Voeg de rollen met de hand toe, of als het aantal groot is importeer je ze. |
2. Competenties | Zorg dat alle competenties die je wilt beoordelen aangemaakt zijn. Daarbij zullen er een aantal afdelingsspecifiek zijn, maar ook algemeen voor alle afdelingen zijn. Denk dan aan doelgericht, communicatie, inzet etc. | De lijst kan erg lang worden, dus is een import zeker een optie. |
3. Doelen | De kwantitatief meetbare gegevens voor je organisatie. | Dit zijn veel minder gegevens. Er is ook een import beschikbaar. |
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
Mijn ontwikkeling | InSite inrichting | De portal waar je alles kan vinden over je eigen ontwikkeling en gesprekken vanuit de gesprekkencyclus. |
Medewerker ontwikkeling | InSite inrichting | De portal waar je als manager alles kunt vinden over de ontwikkeling van je medewerkers. |