Inrichting administratie

Wat doe je als je nog een administratie wilt inrichten?

Visie

Een goede inrichting van de financiële administratie is cruciaal. Financieel vormt door de vele integraties de basis voor de gehele omgeving. Door dit stevig neer te zetten zullen in veel gevallen de financiële posten automatisch doorkomen vanuit andere modules.

Uitgangspunten:

  • Door de koppeling met CRM leg je de naam-, adres-, woonplaatsgegevens vast op een organisatie.
  • Grootboek, debiteuren en crediteuren worden over alle administraties heen gebruikt.
  • De bankrekening leg je vast bij Algemeen, zodat ook Payroll van dezelfde bankrekening gebruik kan maken.
  • Financieel vormt de basis voor de andere modules.

1. Administratie

Profit bestaat uit een omgeving met daarin een of meerdere financiële administraties. Bijvoorbeeld een holding met verschillende werkmaatschappijen. Deze administraties kun je in dezelfde omgeving opvoeren. In de administraties worden de financiële gegevens bijgehouden van de betreffende entiteit, terwijl op omgevingsniveau klanten worden vastgelegd en je grootboekschema wordt bepaald. Hierdoor worden je financiële cijfers netjes gescheiden, zonder dat je in elke administratie dezelfde gegevens hoeft op te voeren. 

Een administratie is gekoppeld aan een organisatie in het CRM-systeem. Hierdoor wordt de informatie uit de administratie centraal beheert.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke financiële administraties kent de organisatie?
  • Vallen administraties onder dezelfde fiscale eenheid?
  • Moeten administraties geconsolideerd worden?

2. Grootboek

Het grootboekschema wordt voor alle administraties gebruikt. De template bevat al een generiek grootboekschema. Aan elk grootboek is een rapportagecode gekoppeld. Samen met het budget vormt deze de bron voor de dashboards.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Zijn er grootboekrekeningen die aan het standaard rekeningschema toegevoegd moeten worden?

3. Dagboek

Elke administratie heeft eigen dagboeken. Vanuit hier lopen de integraties tussen verschillende modules. Hierbij kan gedacht worden aan het inkoopboek, verkoopboek, bankboeken en bijvoorbeeld memoriaalboekingen. Het is mogelijk om een memoriaalboeking te laten beoordelen.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Zijn er aanvullende dagboeken nodig in de administratie(s)?
  • Moeten memoriaalboekingen via een workflow beoordeeld worden?

4. Verbijzondering

Scenario 1: 2 assen, geen verbijzonderingsgroepen

Scenario 2: 1 as, 2 verbijzonderingsgroepen

Met verbijzonderingen krijg je meer inzicht in de kosten en opbrengsten. Je verbijzondert de kosten en opbrengsten bijvoorbeeld naar een kostenplaats, kostendrager, een afdeling of regio. Je verbijzondert de kosten en opbrengsten door ze op een kostenplaats te boeken.

Binnen Profit kan je op maximaal vijf assen verbijzonderen. Door te verbijzonderen kun je dwarsdoorsnedes maken in je financiële mutaties. Je geeft per grootboekrekening aan of je gebruik wilt maken van verbijzonderen en vervolgens welke verbijzonderingscodes op deze rekening geboekt mogen worden.

Ook zijn verbijzonderingscodes verder te verdelen door middel van de verbijzonderingsstructuur.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Kent je organisatie een vorm van verbijzonderen waarbij kosten en/of opbrengsten onderverdeeld worden?
  • Welke verbijzonderingscodes horen bij deze -assen?
  • Zijn de verbijzonderingscodes onder te verdelen in verbijzonderingsgroepen?

5. Procuratieschema

Via het procuratieschema stel je in welke medewerker(s) inkoopfacturen moeten goedkeuren. Dit doe je door een of meerdere grensbedragen in te stellen en vervolgens per grootboekrekening of per verbijzondering procuratieregels aan te maken. De inkoopfactuur wordt op basis van het bedrag en de procuratieregel(s) naar de juiste beoordelaar(s) gestuurd.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Is er binnen je organisatie sprake van een procuratieschema, zo ja, met welke grensbedragen?
  • Is je procuratieschema gebaseerd op grootboek of de verbijzondering?
  • Welke medewerker(s) / groepen moeten goedkeuring geven?

6. Bankrekening

Bij het voeren van de administratie zul je minimaal één bankrekening per administratie willen gebruiken. De bankrekening(en) koppel je aan een specifieke administratie en kun je gebruiken voor de loonbetaling, crediteurenbetaling, incasso-opdrachten en terugbetalingen aan debiteuren.

Ook kun je bankrekeningen via de bankkoppeling koppelen aan je Profit omgeving, zodat bankafschriften automatisch worden ingelezen en betaalopdrachten en incasso-opdrachten direct naar de bank gestuurd worden.

Naast je eigen bankrekeningen voeg je ook bankrekeningen toe bij je crediteuren en/of debiteuren. Voordat deze nieuwe bankrekeningen worden toegevoegd, stel je een workflow in om via het vier-ogenprincipe akkoord te geven.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke bankrekeningen wil je gebruiken in de administratie(s)?
  • Voor welke doeleinden wil je de bankrekeningen gebruiken?
  • Zijn de bankrekeningen te koppelen via de bankkoppeling?
  • Wie mogen bankrekeningen toevoegen bij crediteuren en debiteuren en hoe worden deze via een workflow gecontroleerd?

7. Btw-inrichting

De BTW-inrichting wordt standaard meegeleverd en is direct te gebruiken in je Profit omgeving. Vanuit de financiële administratie(s) kan de BTW-aangifte gegenereerd worden en digitaal naar de Belastingdienst verstuurd worden via een standaard meegeleverd communicatieprofiel. De aangifte is gebaseerd op de financiële mutaties van het juiste tijdvak in de administratie. Als verschillende administraties onder dezelfde Fiscale Eenheid vallen, dan kun je de BTW-aangifte vanuit de Hoofdadministratie in een keer genereren voor alle administraties.

Doordat in Profit de Belastingdienst standaard als crediteur wordt meegeleverd, wordt de aangifte automatisch omgezet in een financiële boeking.

 

Voorbereidingen voor de workshop

  • Zijn er afwijkende BTW-codes die in Profit ingericht moeten worden?
  • Zijn er specifieke afspraken met de Belastingdienst waar rekening mee gehouden moet worden?
  • Wordt er gewerkt met pro rata of niet-terugvorderbare btw?

8. Vaste activa

In de vaste activa-administratie beheer je de bedrijfseigendommen en boek je periodiek de afschrijvingskosten naar je financiële administratie. Per actief of per activagroep wordt de journaalpost gegenereerd. Je kunt de activa op de fiscale en/of commerciële methode afschrijven.

De onderverdeling van de activa bereik je door de activagroepen goed in te delen.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Wordt er commercieel en/of fiscaal afgeschreven?
  • Zijn de vaste activa in groepen in te delen?
  • Wil je een journaalpost per actief of verdicht per activagroep?

9. Debiteuren

De debiteuren kunnen in alle administraties gebruikt worden. Er zijn standaard rapporten en dashboards beschikbaar om de openstaande posten in te zien.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke type debiteuren zijn er?
  • Moeten debiteuren goedgekeurd worden?
  • Moet er sprake zijn van het 4-ogen principe?

10. Crediteuren

De crediteuren kunnen in alle administraties gebruikt worden. Er zijn standaard rapporten en dashboards beschikbaar om de openstaande posten in te zien.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke type crediteuren zijn er?
  • Moeten crediteuren goedgekeurd worden?
  • Moet er sprake zijn van het 4-ogen principe?

11. Incasseren

Voor klanten waar regelmatig een factuur naar verstuurd wordt kunnen incassomachtigingen vastgelegd worden. Hiermee kan er automatisch geïncasseerd worden en hoeft de debiteurenadministratie niet achter openstaande posten aan.

Voorbereiding voor de workshop

  • Wordt er geïncasseerd door de organisatie?
  • Zijn de incassomachtigingen vastgelegd?

12. Beheer openstaande posten

Debiteuren die niet betalen kunnen via Profit hierop geattendeerd worden. Aanmaningen is een digitaal proces dat regelmatig dient te gebeuren. Hiervoor richt je in Profit aanmaningssets in, zodat je tijdig een herinnering naar de klant kunt sturen.

Via een aanmaningsopdracht worden de juiste facturen tijdig aangemaand. De verstuurde aanmaning is vervolgens terug te vinden in het dossier van de klant.

Naast het versturen van een aanmaning is het natuurlijk belangrijk om het betaalgedrag van je klanten in de gaten te houden. Via diverse overzichten en dashboards heb je hier controle op.

Voorbereiding voor de workshop

  • Hoe worden aanmaningen naar klanten gestuurd?
  • Welke termijnen moeten er gehanteerd worden om aanmaningen te versturen?

13. Journaliseren verkoopfactuur

De journalisering van de verkoopfacturen is voor een aantal modules van toepassing. Het gaat om de journalisering van facturen uit Cursusmanagement, Ordermanagement, Projecten en Abonnementen. Standaard komt de grondslag voor de verwerking van de verkoopfacturen tot stand op basis van de ingerichte artikelgroep gekoppeld aan het artikel.

Om de financiële boekingen in de administratie te verwerken zul je de geldstroom uit het orderproces moeten journaliseren, zodat er een omzetboeking ontstaat. 

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke artikelen worden er verkocht?
  • Welke opbrengstrekeningen worden gebruikt?

14. Budget

Als je gebruik maakt van het procuratieschema, kun je de goedkeuring van de aanvraag laten uitvoeren door de budgethouder en wordt de aanvraag ten laste van het budget geregistreerd. Uiteraard heb je als budgethouder direct zicht in de budgetruimte.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Wordt er begroot op grootboek, kostenplaats en/of kostendrager?
  • Wordt een budget vaak herzien?
  • Zijn er meerdere scenario's?

15. Rekening-courant

Via de standaard rekening-courantverhouding kunnen financiële mutaties geboekt worden tussen de verschillende administratie. Bij het maken van de boeking op de grootboekrekening voor de rekening-courantverhouding wordt de administratie gesloten en wordt de andere administratie geopend om de boeking af te maken. De boeking op de rekening-courantrekening maakt Profit voor je.

Voorbereiding voor de workshop

  • Moet er geboekt kunnen worden tussen verschillende administraties?

16. Vreemde valuta

Als je naast je basisvaluta euro nog andere valuta wilt bijhouden dan spreken we van vreemde valuta. Naast het inkopen en verkopen in vreemde valuta, kun je ook een bankrekening bijhouden in vreemde valuta. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de valuta te herwaarderen naar een actuele koers.

Voorbereiding voor de workshop

  • Wordt er geboekt in verschillende valuta?
  • Hoe worden de dagkoersen aangeleverd?

Beschikbare cursussen

Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?