Klantbeëindiging

Database up-to-date?

Introductie

 

 

Het beëindigen van de klantrelatie wil je ook nog administratief vastleggen. Het verwijderen van de data is niet aan de orde, want dan raak je belangrijke statistische informatie kwijt. We gaan daarom de relatie blokkeren. Hierdoor zijn de gegevens wel beschikbaar, maar zie je ze niet standaard in de weergave. Het voordeel van deze methode is dat als de klant of leverancier toch weer in beeld komt je de gegevens kunt deblokkeren en dan is alle historie is nog aanwezig. Voor het registreren van de relaties van het type persoon zijn alleen aanvullende eisen waar je aan moet voldoen voor de AVG. 

Voordelen:

  • Alle weergaven kunnen werken met de geblokkeerde en niet geblokkeerde regels.
  • Statistische informatie blijft voorhanden.
  • Je kunt ook de blokkade weer opheffen.

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
 

  1. Moment van blokkeren
    Bepaal wanneer je besluit een relatie te blokkeren.
  2. Dummy relatie
    Bepaal een verkoop- en inkooprelatie die je kunt gebruiken om de data die niet verwijderd kan worden om te zetten naar deze dummy relatie.

Tip van de consultant



Probeer de data van de klanten up-to-date te houden door de relaties waar je geen zaken meer mee doet te blokkeren.

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Autorisatie


 

Bepaal door middel van de autorisatie wie er gegevens van de klanten mag blokkeren en mag verwijderen. Dat kan bij de verschillende type relatie.

Bij inkooprelaties lees je hier meer.

Bij verkooprelaties lees je hier meer.

2. Verwijderen 


 

Bij het verwijderen van een medewerker moet je je realiseren dat de gebruiker en de persoon blijft bestaan. 

Lees hier meer.

3. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapport-layout volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?