Kostprijsmodel

Hoeveel kosten de items ons



Introductie


Het kostprijsmodel wordt gebruikt bij een klantovereenkomst en een prijsafspraak met de klant. Binnen het kostprijsmodel is er nog een verdieping mogelijk via de kostprijscomponenten. In het model leg je per mogelijke combinatie een kostprijsfactor vast. Deze wordt gebruikt bij het bepalen van de kostprijs op een prijsafspraak. Binnen het model zijn niet alle velden verplicht, waardoor je de mogelijkheid hebt om een zo generiek mogelijk model op te zetten. Vul je wel alle velden in de regel in, dan spreken we van een specifieke kostprijsfactor.


Voordelen:

  • Datumafhankelijk model, zodat je een nieuw model in de toekomst ruim van tevoren kunt vastleggen.
  • Zowel generiek als specifiek op te geven, omdat de velden niet verplicht zijn. 


Kostprijsmodel

AFAS Profit Flex


Voorbereiding


  • Bepaal per kostprijsmodel de ingangsdatum en eventueel ook de einddatum.
  • Bepaal of je per branche een eigen kostprijsmodel wilt hanteren.

Tip van de consultant


Je maakt kostprijsmodellen per branche of type klant om een zo nauwkeurig mogelijke margeberekening toe te passen en daarmee beter verkooptarief af te kunnen geven.


Welke functionaliteit krijg je in


Profit


  • Kostprijsmodel






Wat richt je in.

1. Activering



Voordat je een kostprijsmodel kunt opvoeren moet je beschikken over de activering flex. Dit is een activering die je niet zelf kunt aanzetten.

Hiervoor moet je contact opnemen met je accountmanager.

2. Autorisatie



Voor de autorisatie binnen de flex zijn de groepen beginnend met PR-7 gereserveerd.

Het kostprijsmodel valt binnen de projecten module.

Lees hier meer.

3. Dagenreservering



(Optioneel)

Als je werkt met kostprijscomponenten dan vul je daar de dagenreservering in. Wil je echter afwijken van de componenten in dit specifieke kostprijsmodel, dan vul je hier de dagenreservering in.

Werk je niet met kostprijscomponenten, dan vul je de dagenreservering niet in.



4. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Werksoort

Voor het vastleggen van de prijsfactor heb je de werksoorten nodig. 

Vanuit de template zijn er al aanwezig, vul deze handmatig aan. Bij grote aantallen is er een import beschikbaar.

2. Kosten

Voor het vastleggen van de prijsfactor heb je de kosten nodig. 

Vanuit de template zijn er al aanwezig, vul deze handmatig aan. Bij grote aantallen is er een import beschikbaar.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.


Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat



Type



Beschrijving



Kostprijsmodel(sjabloon)

data

Er is één ingericht kostprijsmodel, waar overal de factor op 1 staat.



Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?