Voor de bepaling van de kosten en opbrengsten van een project.
Het kostprijstarief bepaalt in de nacalculatie het bedrag aan kosten, dat gemoeid is met de realisatie van de opdracht c.q. het project. Tarieven zijn zowel bedoeld voor interne calculaties, als voor de bepaling van factuurbedragen.
De kostprijstarieven van de uren leg je vast op basis van maximaal vier zelf te definiëren grondslagen. Zo kun je tarieven invoeren per medewerker, per verkooprelatie, per project of per werksoort. Ook combinaties hiervan zijn mogelijk: per medewerker per verkooprelatie, per werksoort per project of per medewerker per werksoort per project. Zo kun je prijsafspraken vastleggen op detailniveau, terwijl algemene tarieven op een hoger niveau van toepassing zijn.
De grondslagen voor de kostprijstarieven en de verkooptarieven kun je aan elkaar koppelen, maar je kunt ook verschillende grondslagen hanteren voor de beide tarieven.
Tarieven kostprijs en verkoop |
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
Via de tarieven zorg je ervoor dat de medewerkers hun uren met het juiste tarief boeken. Richt dit bij voorkeur op een zo hoog mogelijk niveau in (dit scheelt namelijk veel extra werk). Neem ook een beslissing of je voor de kostprijstarieven op eenzelfde manier wilt werken als voor de verkoopprijstarieven.
Met grondslagen kun je zelf de basis van je tarieven instellen, zodat tijdens het boeken automatisch de juiste kostprijs of verkoopprijs wordt bepaald.
Lees hier meer.
Voor de bepaling van de kosten en opbrengsten die met een project gemoeid zijn, kun je in de voor- en de nacalculatieregel de kostprijs per uur of per eenheid vastleggen. Uit het aantal uren of eenheden en deze kostprijs berekent Profit het kostprijsbedrag per regel.
De kostprijs kun je per geboekte regel handmatig ingeven, maar je kunt de kostprijs ook vooraf bepalen en als tarief vastleggen.
Let op:
Lees hier meer.
Voor de bepaling van de kosten en opbrengsten van een project kun je gebruik maken van een kostprijstarief en een verkooptarief per uur of per eenheid. Deze tarieven kun je bij het invoeren van boekingen in de verschillende projectstadia handmatig invoeren of je kunt ze automatisch laten bepalen op basis van de bepaalde 'grondslagen'.
Als je de voortgang boekt of wijzigt, dan zet Profit dit automatisch om in de nacalculatie. Je kunt in de projectinstellingen instellen dat Profit bij het aanmaken van de nacalculatie de kostprijs- en verkooptarief ophaalt uit de voorcalculatie óf opnieuw bepaalt op basis van de ingestelde tarieven.
Lees hier meer.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Grondslagen bepalen | Voordat je tarieven wilt aanmaken, moet je eerst grondslagen bepalen. | Probeer de grondslagen op een zo hoog mogelijk niveau vast te leggen. Bijvoorbeeld per werksoort. Op deze manier hoef je maar 1x de tarieven aan te maken. Doe je dit per project, moet je bij ieder project tarieven aanmaken. |
2. Tarieven importeren | Er worden tijdens de import controles uitgevoerd op mogelijke combinaties van begin- en einddatums. Als een regel een ongeldige combinatie bevat, wordt deze niet geïmporteerd. In een aantal situaties wordt een record geïmporteerd, waarbij ook de begin- of einddatum wordt aangepast. | Als zowel een kostprijstarief als een verkooptarief in hetzelfde importrecord worden aangeboden, worden de controles uitgevoerd op zowel bestaande kostprijstarieven als bestaande verkooptarieven. |
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
1. Tarieven | Inrichting | We hebben standaard geen tarieven en grondslagen aangemaakt. Dit is een keuze die je als organisatie zelf moet maken. |
|
|
|