Magazijnbeheer

Meerdere magazijnen waar voorraad ligt.



Introductie


Het is mogelijk om de voorraad in meerdere magazijnen te leggen. Dat kunnen echte meerdere magazijnen zijn, maar denk ook aan de mogelijkheid om de service auto ook als magazijn te benoemen. Je kunt centraal inkopen of per magazijn. De minimum voorraad en de locaties zijn ook per magazijn instelbaar. Doordat het magazijn gekoppeld zit aan de financiële administratie kun je in meerdere administraties voorraadboekingen maken. 


Voordelen:

  • Inzicht waar alle artikelen op voorraad liggen.
  • Magazijn is gekoppeld aan een financiële administratie.


Magazijnverplaatsing


Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Aantal magazijnen
    Bepaal of je meerdere magazijnen in je organisatie gaat gebruiken. In de zorg is een OK-magazijn altijd apart, verder magazijnen met een ander adres.
  2. Bestelproces
    Ga je centraal inkopen of doe je dat per magazijn?
  3. Magazijntoewijzingen
    Gebruik je magazijntoewijzing omdat niet alle artikelen in alle magazijnen kunnen liggen?  

Tip van de consultant


Bij het inrichten van je magazijnen en locaties is het makkelijk om alle te gebruiken locaties in alle magazijnen gelijk te houden.


Welke functionaliteit krijg je in


Profit


  • Magazijn
  • Magazijnverplaatsing





Wat richt je in.

1. Activering



Om deze functionaliteit te kunnen gebruiken moet je meerdere magazijnen en eventueel voorraad in meerdere administraties en voorraad bijhouden op magazijnlocaties activeren.

Lees hier meer.

2. Instellingen



Zodra je met meerdere magazijn gaat werken kun je aanvullende instellingen doen om de keuze voor centrale inkoop of per magazijn in te kopen, voorkeur magazijn bij inkoopaanvraag en magazijntoewijzingen.

Lees  hier meer.

3. Locatie



Binnen een magazijn kun je werken met locaties, zodat je de goederen eenvoudig terug kunt vinden. Bij het aanmaken van de locatie is het vinkje aanmaken in alle magazijnen beschikbaar.

Lees hier meer.

4. Boekingslay-out



Voor het verwerken van de magazijnverplaatsing maak je gebruik van een boekingslay-out. Je kunt deze aanpassen al er gegevens ontbreken.

5. Integratiesoort



(optioneel)

Als je voorraadjournalisering aan staat en de magazijnen zitten in verschillende administraties, dan moet je de voorraad rekening-courant integratie opvoeren.

Lees hier meer.

6. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Locaties

Is je magazijn zo groot dat je de stelling genummerd hebt, dan ga je met locaties werken.

Voer deze handmatig in of gebruik de importmogelijkheid.

2. Integratiesoort

Bij meerdere magazijnen in verschillende administraties, dan moet je de voorraad rekening-courant integratiesoort inrichten in de betreffende administraties.

Voer deze handmatig in.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.



Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?