Datalek

Zorg dat een melding datalek adequaat wordt opgepakt!


Stempel voor aanvullende inrichting in de templateomgeving



Introductie


Als organisatie wil je niet tegen een security issue aanlopen, helemaal niet als dit een datalek tot gevolg heeft.
Toch kan dit voorkomen en dan wil je er natuurlijk voor zorgen dat dit zo snel mogelijk wordt opgepakt.

Op deze pagina leggen we uit hoe je, middels een workflow, de melding snel en zorgvuldig in behandeling kan nemen.



Voordelen:

  • Een melding datalek komt bij de juiste afdeling/verantwoordelijke terecht
  • Insturen kan via In en OutSite
  • Meldingen kan je borgen in een dossier


Dossieritems insturen In- en OutSite

Kracht van workflows




Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat. 

  1. Controleren
    Controleer of het type dossieritem Melding datalek al bestaat in je omgeving, dan is dit al ingericht en kun je aan de slag. Zo niet, dan kun je aan de slag met de inrichting.

Tip van de consultant


  • Op het moment dat je de inrichting hebt staan en wilt gaan testen, maak dan eerst een kopie van je omgeving. Je kunt dan ongestoord testen, zonder dat iemand daar 'last' van heeft.




Ben je gestart op basis van een template?


Ben je gestart op basis van een template omgeving, dan is de kans groot dat we alle onderstaande inrichting al voor je gedaan hebben. In dit geval kun je direct aan de slag!

Om je een indruk te geven:
InSite

OutSite




Wat richt je in.

1. Dossieritem


Je voegt het type dossieritem Melding datalek toe in Profit.

Voor dit dossieritem stel je het volgende in:

  • Begindatum
  • Aanleiding
  • Prioriteit
  • Verantwoordelijke
  • Toelichting
  • Bestand koppelen

Lees hier meer.


2. Bestemming


De bestemming van een dossieritem bepaalt in welk dossier je het item kunt insturen en raadplegen. Je kunt meerdere bestemmingen selecteren. 

Wij raden je aan om de volgende bestemmingen te selecteren:

  • Organisatie/Persoon (optioneel)
  • Organisatie + contact (optioneel)

Lees hier meer.

3. Workflow


Een workflow bestaat uit een opeenvolging van taken en acties. Voor dit type dossieritem raden we je aan om de workflow [Melding datalek+link naar help van type dossieritem] na te bouwen.

Lees hier meer.

4. Kenmerkcombinatie


Voor het vastleggen van dit type dossieritem gebruiken we geen Kenmerken.

Ondanks dat we voor dit type geen kenmerken gebruiken moeten we toch een combinatie aanmaken. Zonder combinatie start de workflow niet.

Wat maak je aan:

  • Eén combinatie zonder kenmerk met koppeling naar de workflow uit de vorige stap.

Lees hier meer.


5. In & OutSite


Je kunt het type dossieritem ook in InSite en/of OutSite (klantportal) insturen. 

Op het tabblad In & OutSite geef je aan waar het type dossieritem zichtbaar is. Vervolgens geef je een omschrijving in meervoud op. 

Lees hier meer.

6. Vrije velden


Je kunt een type dossieritem uitbreiden met vrije velden, zodat je bedrijfsspecifieke gegevens aan dossieritems kunt toevoegen. Je plaatst vrije velden altijd op vrije tabbladen.

Lees hier meer.

7. Profielen


Voor dit type dossieritem gebruiken we geen Profielen.

Je gebruikt profielen om voorkeurwaarden vast te leggen voor dossieritems in InSite en/of OutSite. Per type dossieritem kun je verschillende profielen toevoegen, zodat je de gebruiker kunt 'sturen' bij het aanmaken van een dossieritem in InSite of OutSite.

Lees hier meer.

8. Activeren


Als je het type dossieritem zichtbaar maakt in InSite ontstaat automatisch een gelijknamige Type pagina. Je moet dit type pagina Melding datalekken activeren in de eigenschappen van de site waarin je dit wilt gebruiken.

Lees hier meer.

9. Autorisatie


Ons advies is om een aparte rol Security aan te maken, waar je onderstaande autorisatie aan kunt toekennen:

  • Filterautorisatie
  • Pagina's In & OutSite

Extra voordeel: Deze rol kun je direct gebruiken in je workflow, zodat taken direct bij deze gebruikers uitkomen!

Lees hier meer

10. Pagina's opmaken


Elke pagina die je toevoegt voor InSite (of OutSite) moet je eerst nog opmaken zodat alle informatie duidelijk is. Bijvoorbeeld een weergave, een actie of een gerelateerde verwijzing.

Lees hier meer.

11. Plaatsen op je site


Voor het insturen van het dossieritem in InSite (en OutSite) moet je een menu-item, banner of hyperlink toevoegen.

Lees hier meer.

12. Signaal


Deze workflow wordt niet gestart door een signaal.

Met behulp van signalen kun je automatisch workflows starten.

Lees hier meer.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?