Muterende fiscale workflow

Een krachtige combinatie van het stappenplan voor het fiscale aangifteproces en de mogelijkheden van de workflow-editor.



Introductie


Met de muterende fiscale workflow doorloop je het hele aangifteproces met de workflow-editor. Je hebt veel vrijheid bij het doorlopen van de workflow dan is de standaard meegeleverde fiscale stappenflow. Per jaar, per cliënt wordt één dossieritem toegevoegd. Dit geldt zowel voor IB als voor Vpb.


Voordelen:

  • Medewerkers kunnen taakgericht werken.
  • Beter inzicht in de doorlooptijd van de aangifte en de verschillende taken.
  • Je kunt de workflow aanpassen en afstemmen op de werkwijze van jouw organisatie.



Fiscale workflow

De kracht van workflows


Voorbereiding


  • Zorg dat je organisatie er klaar voor is om met een nieuw werkproces aan de gang te gaan.
  • Maak een testomgeving aan waarin je de fiscale workflow kunt activeren en testen.
  • Activeer de functionaliteit aan het einde van een werkdag of in het weekend omdat er een conversie plaatsvindt en er tijdens de conversie niemand in Profit kan werken.

Tip van de consultant


Je kunt in de workflow verschillende stappen conditioneel doorlopen. Door voortgangsdata in te vullen bij de cliënt en vervolgens een workflowstap uit te voeren kun je veel stappen overslaan. Als je de aangifte van de cliënt hebt afgerond kun je daarna de aangifte van de partner openen. Bij de partner geef je bij één actie aan dat je die stap hebt afgerond waarna automatisch de hele workflow wordt bijgewerkt.


Let op:

Er is geen synchronisatie tussen de workflow van de aangever en de partner omdat deze niet aan elkaar gelijk hoeven te zijn.

Welke functionaliteit krijg je in


Wat richt je in.

1. Activering



 Je moet de functionaliteit Muterende fiscale workflow activeren. Doe dit aan het einde van een werkdag of in het weekend.


Let op:

Na de activering moet je met de workflow gaan werken omdat de voortgang van de stappenflow niet meer wordt bijgewerkt.

Lees hier meer.


2. Vrije Status tabel



Elke workflowstap heeft een eigen status. De statussen die het meest worden gebruikt zijn vastgelegd in de vrije tabel Status voortgang aangifte.

Je kunt deze vrije tabel aanpassen door waarden toe te voegen of te verwijderen.

Lees hier meer.


3. Type dossieritem IB



Je beschikt standaard over de workflow -85 Voortgang aangifte IB.

Kopieer deze workflow en pas de workflow aan naar je eigen wensen. Je kunt bijvoorbeeld eigen condities en controles toevoegen op de gegevensverzameling van de voortgangsgegevens van de cliënt IB.

Lees hier meer.


4. Type dossieritem Vpb



 Je beschikt standaard over de workflow -86 Voortgang aangifte Vpb.

Kopieer deze workflow en pas de workflow aan naar je eigen wensen. Je kunt bijvoorbeeld een waarde toekennen aan een veld.


Let op:

Met de functie ‘Waarde toekennen aan’ worden de velden in de voortgangsgegevens nooit overschreven met de opgegeven waarde (dit zal meestal de tag ‘[vandaag]’ zijn).

Lees hier meer.

5. Type pagina



Voordat je een de workflows kunt gebruiken op de site moet je de bijbehorende typen pagina's activeren.

Lees hier meer.


6. Fiscale instellingen


In de fiscale systeeminstellingen koppel je de workflow die wordt gebruikt voor het genereren van dossieritems.

Lees hier meer.



7. Overzichtspagina 



De typen pagina's die je activeert moet de sitebeheerder toevoegen in InSite. Na het toevoegen van de overzichtspagina beshcik je over een weergave met alle taken en acties.

Lees hier meer.

8. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Jaarovergang stamgegevens

Als je de workflow hebt gekopieerd, aangepast en gekoppeld kun je de jaarovergang uitvoeren van de stamgegevens IB en Vpb. Per jaar, per cliënt wordt één dossieritem toegevoegd. Dit geldt zowel voor IB als voor Vpb.

Er geldt een aantal specifieke voorwaarden waaraan de cliënt moet voldoen zodat er een dossieritem wordt aangemaakt.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.


Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat



Type



Beschrijving



Aangifte IB / Vpb

Workflows

Voor het accorderen van de aangiften via OutSite richt je bij het standaard meegeleverde typen dossieritem in dat deze zichtbaar is voor externe gebruikers. accorderen.

Voortgang aangifte IB / Vpb

Workflows

Als de functionaliteit Muterende fiscale workflow is geactiveerd worden automatisch dossieritems toegevoegd. De standaard uitgeleverde workflows -85 Voortgang aangifte IB (Proft) en -86 (Voortgang aangift Vpb (Profit) zijn niet aanpasbaar. Als je een eigen workflow wilt gebruiken maak je een kopie van de standaard workflow. Deze kopie kan naar eigen wensen worden ingericht. 

Voor de standaard meegeleverde workflows geldt het volgende:

  • bestemming ‘Cliënt IB / Vpb + fiscaal jaar’.
  • je kunt een toelichting invullen en een bestand koppelen.
  • het is niet mogelijk om de standaard uitgeleverde workflow aan te passen of te verwijderen



Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?