Op-, af- en overboeken

Voorraadbewegingen.

Introductie

 

Werk je niet met de inkoop of met de verkoop, maar wil je wel voorraad vastleggen dan gebruik je op- en afboeken. Hiermee muteer je de aantallen en geef je een reden van de mutatie op. Bij breuk of diefstal kun je deze ook als reden vastleggen. Gebruik je meerdere magazijnen dan heb je ook nog de mogelijkheid van overboeken van de voorraad. Daarbij boek je op de eerste regel het aantal af en op de tweede regel het aantal weer op.

Voordelen:

  • Het opgeven van een reden van de boeking is verplicht.
  • Beginvoorraad kun je hiermee ook opboeken.
  • De overboeking is eenvoudig. 

Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Redenen boeking
    Bepaal de redenen van boeking voor je organisatie, denk daarbij ook aan afboeken i.v.m. eigen gebruik of bederf.
  2. Correctiemethoden
    Correcties kun je ook opvoeren als je inventarisatie doet, neem deze dus mee in de methoden van voorraadboekingen.

Tip van de consultant


Voor het opboeken van de beginvoorraad kun je ook inventarisatie gebruiken. Het voordeel daarvan is dat je bij het journaliseren de boekingsdatum op 31 december van het vorige jaar kunt zetten, zodat de mutatie ook daadwerkelijk in de beginbalans getoond wordt.

 

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Reden voorraadboeking


 

Bij elke boeking geef je de reden van de boeking op of past deze aan. 

Daarnaast kun je een afwijkende grootboekrekening opgeven, waardoor je een alternatief voor de voorraad opboeken rekening kunt gebruiken.

Bij de reden Beginbalans, kun je de tegenrekening beginbalans opvoeren, zodat de journaalpost naar de juiste rekening wordt geboekt.

Hoe je een reden toevoegt lees je hier.

2. Artikelgroep

 


 

Voor het op- en afboeken van de voorraad worden de journaalposten naar het grootboek verdicht per artikelgroep. 

Zorg dat de relevante grootboekrekeningen gevuld zijn.

Lees hier meer.

3. Boekingslay-out

 


 

Standaard heb je de beschikking over een boekingslay-out. 

Maak op basis van deze een nieuwe aan als je van de standaard wilt afwijken. Denk daarbij met name aan de algemene instellingen in de boekingslay-out.

Voor voorkeurswaarde in de veldinstellingen gebruik je de rechtermuis op het veld zelf.

4. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?

 

Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat


 

Type


 

Beschrijving


 

Reden vooraadboeking

Data

Er worden standaard 6 redenen meegeleverd. Loop deze na en vul aan waar nodig.

 

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?