Ordermanagement

Van offerte tot factuur.



Introductie


De klant staat centraal, maar we mogen de leverancier ook niet vergeten. Ordermanagement heeft alles wat te maken heeft met inkoop, verkoop, voorraad en productie van goederen. Bekijk je de cyclus vanuit het artikel, dan heb je het over Magazijn, Backoffice , Inkoop, Productie, Verkoop, waarbij de acties alleen zitten in de laatste drie. 


Voordelen:

  • Zeer flexibele inrichting.
  • Je kunt stappen als productie en voorraad overslaan.
  • Diverse dashboards beschikbaar.


Lees meer over onderstaande deelthema's



1. Inkoop


De goederen zullen eerst ingekocht moeten worden voordat ze verkocht kunnen worden. 

Je doorloopt een cyclus van offerte, order, bestelling en ontvangst.

Om je organisatie te verbeteren kun je ook nog een leveranciersbeoordeling gebruiken.

2. Verkoop


Je verkoopt een artikel, als het op voorraad is kun je leveren, anders zul je het moeten bestellen.

Je doorloopt een cyclus van offerte, order, pakbon, factuur.

3. Voorraad


Hier heb je twee hoofdtaken te doen, namelijk goederen ontvangen die zijn ingekocht, en inpakken en leveren als ze zijn verkocht.

Je kunt goederen natuurlijk ook verplaatsen als je meerdere magazijnen hebt of afboeken als er iets beschadigd.

De inventarisatie kun je gebruiken om te controleren of de juiste aantallen nog in het magazijn aanwezig zijn.

4. Productie


Als je zelf nieuwe producten fabriceert, dan spreken we van productie.

Via de samenstelling maak je van meerdere goederen een nieuw eindproduct. 

Uiteraard is dit van invloed op de voorraad en het inkoopproces.

Beschikbare cursussen

Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?