Van offerte tot factuur.
Inkoop | Verkoop | Voorraad | Productie | Intercompany
Visie
De klant staat centraal, maar we mogen de leverancier niet vergeten. Ordermanagement heeft alles te maken met inkoop, verkoop, voorraad en productie van goederen. In Profit is het volledige proces vast te leggen. Door dit goed in te richten heb je grip op je inkopen, omdat deze geïntegreerd zijn met je verkopen.
Uitgangspunten:
Voordat je goederen kunt verkopen, moeten deze eerst ingekocht worden. Het volledige inkoopproces is geborgen in Profit. Denk hierbij aan het maken van een inkooporder vanuit een aanvraag, offerte of bestelvoorstel. Bij binnenkomst van de goederen kan een ontvangst gemaakt worden en kan uiteindelijk de binnenkomende inkoopfactuur ook beoordeeld en betaald worden.
Is er sprake van de inkoop van diensten? Dan zul je hiervan geen ontvangst registreren, maar zal een inkoopverplichting aangegaan worden. Zodra de inkooporder gemaakt is, wordt hier (al dan niet na goedkeuring) direct een verplichting van aangemaakt, zodat de inkoopfactuur snel betaald kan worden.
Bij het verkopen van artikelen kunnen meerdere stappen doorlopen worden. Op deze manier kan een offerte uiteindelijk omgezet worden naar een verkoopfactuur. Hierbij komt ook een verkooporder kijken en een pakbon om de voorraad af te boeken. Het is ook mogelijk om met een balie-/directfactuur te werken, hierbij wordt de voorraad direct afgeboekt.
Met voorraad kun je goederen ontvangen na inkoop en inpakken en leveren na verkoop. Goederen kunnen ook verplaatst worden tussen verschillende magazijnen. Hiermee houd je als organisatie inzichtelijk hoeveel goederen waar en wanneer liggen. Het is ook mogelijk om de voorraad financieel te maken, hiermee journaliseer je de voorraad in de financiële administratie.
Via het productieproces kun je van verschillende grondstoffen of artikelen een nieuwe artikel maken. Produceer je vaker hetzelfde artikel, dan leg je het vast via een samengesteld artikel.
(Optioneel)
Met intercompany handelt Profit het in- een verkoopproces tussen administratie geautomatiseerd af. Je gebruikt dit wanneer je inkoopt en verkoopt tussen de eigen voorraad en administraties.