Prijzen

Zowel voor de inkoop als de verkoop



Introductie


Aan de artikelen kunnen meerdere prijzen gekoppeld zijn. Er zijn in ieder geval twee basisprijzen die je altijd nodig hebt. Dat zijn een inkoopprijs en een verkoopprijs. De prijs structuur is in lagen of niveau's ingedeeld. Bij het bepalen van de prijs wordt er gekeken naar het hoogste niveau. De basis in- of verkoopprijs is het laagste niveau. De prijs per inkoop- of verkooprelatie is het hoogste niveau.

Het registreren van de prijs is datum afhankelijk, waardoor je de wijziging van prijzen voor een volgend seizoen of per 1 januari van het volgende jaar ruim van te voren kunt uitvoeren. Het wijzigen kan op basis van een percentage, of bedrag. 

Kies bij het bepalen van de prijzen voor een eenvoudige structuur, waarbij de eerste primaire keus is of je met korting gaat werken of alleen met prijzen. Heb je inzicht in je marge? Het is toch niet zo dat door alle verkoopkortingen en acties de verkoopprijs onder de inkoopprijs is komen te liggen?


Voordelen:

  • Structuur voor inkoopprijs en verkoopprijs gelijk.
  • Collectief wijzigen van prijzen bij inkoop en verkoop werkt gelijk.
  • Bij verkoop kun je ook nog een consumentenprijs op de stamkaart kwijt.


Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Prijsstructuur
    Breng in kaart hoe je prijsstructuur nu in elkaar zit.
  2. Prijsafwijkingen
    Bepaal of je in de invoerschermen af mag wijken van de prijzen.

Tip van de consultant


Het collectief wijzigen van de prijzen is een risicovolle actie. Ben je daar niet bedreven in, zorg er dan voor dat je dit eerst een keer in een kopie van je omgeving probeert.


Welke functionaliteit krijg je in





Wat richt je in.

1. Activering



Voor de prijsstructuur kun je de volgende activeringen hebben:

Aanvullend voor de kortingen:

Deze moet je aan zetten om er gebruik van te kunnen maken.

2. Collectief wijzigen



Voor het doorvoeren van een collectieve prijswijziging moet je de grondslag voor de berekening opvoeren.

Vanuit de weergave met artikelen kies je eerste met de actie welke prijs je wilt aanpassen, om vervolgens het niveau van de wijziging te bepalen (Basisprijs, relatie of prijslijst).

De rekenmethode is afhankelijk van welke prijs je aanpast, maar bevat in ieder geval de keuze percentage(1) of bedrag(2).

3. Valuta



(optioneel)

Wil je je buitenlandse relaties in vreemde valuta berekenen, dan maak je een prijslijst in valuta aan en die koppel je aan de relatie.

4. Prijzen aanpassen



(optioneel)

Wat doe je met lopende verkoopoffertes, verkooporders en pakbonnen?

Moet je voor de lopende regels de prijzen opnieuw vaststellen of blijven de oude prijzen van kracht?

Lees hier meer over het wijzigen.



5. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Artikelgroep

Om met artikelen te kunnen  werken heb je artikelgroepen nodig. De koppeling naar het grootboek zit hier aan vast. 

Deze zijn al ingericht, controleer of de grootboekrekeningen goed gekoppeld zijn.

2. Artikel

Om prijzen aan te kunnen passen heb je artikelen nodig.

Deze bestaan al, of voer ze op. Er is een import aanwezig.

3. Lopende offertes

Wil je de prijzen van lopende offertes wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd.

Kijk op deze link

4. Lopende orders

Wil je de prijzen van lopende orders wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd.

Kijk op deze link


5. Lopende pakbonnen

Wil je de prijzen van lopende pakbonnen wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd.

kijk op deze link

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.



Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?