Projectfases

Inzicht in het stadium waarin een project zich bevindt.

Introductie

 

Je kunt een project opdelen in fasen. Een fase geeft aan in welk stadium een project zich bevindt. Deze fasering kun je vervolgens toepassen in de voor- en de nacalculatie waardoor je inzicht krijgt in de gebudgetteerde kosten en de werkelijke kosten per projectfase.

Voordelen:

  • Inzicht in gebudgetteerde en werkelijke kosten.
  • Projectfase gebruiken als termijn.
  • Meerwerk boeken mogelijk.

Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Projectfase
    Je kunt bij de projectfasen gebruik maken van vrije velden en vrije tabbladen. Bij het toevoegen van een nieuwe projectfase kun je deze velden direct invullen.

Tip van de consultant


Het veld Factuurtermijn in de projectfase is slechts ter informatie. Voor het koppelen en journaliseren van de projectfase aan de termijn voeg je het veld Projectfase in de regel van je termijn boekingslay-out (gebaseerd op Factuurtermijnen (Profit)) toe.

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Projectfase


 

Een project is op te delen in fasen. Een fase geeft aan in welk stadium een project zich bevindt. Deze fasering kun je vervolgens toepassen in de voor- en de nacalculatie waardoor je inzicht krijgt in de gebudgetteerde kosten en de werkelijke kosten per projectfase.


Voorbeeld: 

Je kunt het verloop van een project opdelen in de volgende fasen:

  • Onderzoeksfase
  • Ontwerpfase
  • Uitvoerende fase

Lees hier meer.

2. Hoofd- en subfase


 

Bij een project kun je hoofd- en subfasen toevoegen. Zo kun je meerdere niveaus hanteren afhankelijk van de complexiteit en grootte van het project. Het maximale aantal niveaus is vijf. 

Dit is een alternatief voor het gebruik van hoofd- en subprojecten. Het voordeel van hoofd- en subfasen is dat je minder gegevens hoeft in te richten en je ze dus sneller kunt toevoegen en makkelijker kunt onderhouden.


Let op:

Zodra je op een hoofdfase subfasen toevoegt kun je alleen nog op de subfasen boeken.

Lees hier meer.

3. Uren boeken


 

(optioneel)

Je kunt uren boeken op de projectfases. Neem het veld Projectfase op in de boekingslay-out van bijvoorbeeld de Nacalculatie.


Let op:

Je kunt alleen boeken op fasen die geen subfase hebben.

Lees hier meer.

4. Doorbelasten


 

Binnen een projectfase kun je aangeven of je wilt doorbelasten aan je verkooprelatie.

In dit schematisch overzicht van doorbelasten zie je hoe wordt bepaald aan de projectfase of er wel of niet wordt doorbelast.

Lees hier meer.

 

 

 

5. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Projectprofiel

Om het opvoeren van een project te vereenvoudigen maak je gebruik van een projectprofiel.

Maak deze eerst handmatig aan.

2. Projectgroep 

Dit is een verplicht veld voor het groeperen van je projecten.

Maak deze handmatig aan.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?