Prospectfase

Voordat je klant bent maken we ook gebruik van je gegevens.



Introductie


We willen blijven groeien op eigen kracht. Jij bent geïnteresseerd in onze producten of diensten en wij willen jouw graag als nieuwe klant verwelkomen. Dat alles speelt zich af in de prospectfase.  Administratief leggen we dat uiteraard wel vast. Dat onderdeel noemen we met een mooi woord Sales Automation. Wat neer komt op het vastleggen van alle relevante gegevens van de mogelijk nieuwe klant. Dat doen we in de forecast en wordt je klant dan wordt de status op gesloten en gescoord gezet. 


Voordelen:

  • Forecast kan in combinatie met campagnes
  • Forecast kan in combinatie met ordermanagement
  • Forecast kan in combinatie met projectadministratie


Lees meer over onderstaande deelthema's




1. Klantportal

Alle klanten van ons bedrijf hebben toegang tot een beveiligd gedeelte van de website. Dat noemen we de klantportal. Je moet erop inloggen als contactpersoon van een organisatie.

Ben je bij ons bekend bij meerdere organisaties, dan krijg je een keuzelijstje voor welke organisatie je wilt inloggen.

2. Prospect


Niet elke relatie waar je een offerte naar toe stuurt wordt ook daadwerkelijk klant.

In deze fase spreken we dan van een prospect.  Anders gezegd een verkooprelatie waar het vinkje is debiteur niet is aangevinkt.

Je kunt deze gebruiken in de offerte en in de forecast, maar niet op de order en factuur. 

Door het gebruik van prospect heb je inzicht in klanten en mogelijk nieuwe klanten.

3. Forecast


Vanaf het eerste contact leggen we alle relevante gegevens van je vast. Zo maken we van jouw gegevens een verkooprelatie aan en maken we een forecast aan. Door alle mogelijke klantaanvragen goed te beoordelen en vast te leggen ontstaat een schat aan informatie.

Niet alleen de hoeveelheid trajecten, maar ook in welk stadium , de verwachte scoringskans en als je uiteindelijk geen klant wordt leggen we vast waarom niet, zodat we wellicht bij een volgende verkooprelatie meer succes hebben. 


4. Campagnebeheer


Om ervoor te zorgen dat we constant nieuwe klanten vinden en ontmoeten zetten we campagnebeheer in.

Per campagne zijn alle acties vast te leggen,  en door de forecast te koppelen aan de campagne is ook inzichtelijk welke actie het meeste omzet genereert.

Hierdoor is het mogelijk om de te besteden marketing gelden optimaal in te zetten.

5. Offerte


Een belangrijk onderdeel in deze fase is het verstrekken van de offerte aan de verkooprelatie.

De verstrekking daarvan doe je bij voorkeur digitaal en als je deze ondertekend retour wilt ontvangen, dan laat je dit via de AFAS Signing Service lopen in combinatie met een workflow. Als accountmanager onderteken je de offerte die vervolgens bij de contactpersoon van de offerte ook als email ondertekend wordt.

Uiteraard wordt dit toegevoegd aan het digitale klantdossier.

6.Verkoopactie

Alle acties die je als verkoper uitvoert in deze fase kun je vastleggen in de verkoopactie.

Zolang je deze niet afhandelt kun je de einddatum van de actie opschuiven met vooraf ingesteld termijnen van bijvoorbeeld een dag, week of maand.

Hierdoor kun je je vervolgacties ook nooit meer vergeten.

Beschikbare cursussen

Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?