Staffelkortingen

Zowel voor de inkoop als de verkoop

Introductie

 

Bij een staffelkorting voor een artikel werk je met meerdere kortingen voor het artikel bij een verschillende aantal afname. De trede van de staffel is steeds het nieuwe minimum aantal waarvoor de korting van toepassing is.

Het opvoeren van de staffelkorting is een onderdeel van het opvoeren van een prijs, prijslijst of actieprijs. 

Voordelen:

  • Vergroting van het afname volume per order.
  • Direct inzicht in verschillende kortingen.
  • Je moet de functionaliteit activeren, dus als je het niet gebruikt zie je dit nergens terug.

Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Artikelen
    Bepaal of je artikelen in het assortiment hebt die door gebruik van staffelprijzen beter of meer verkocht of ingekocht worden.
  2. Staffelprijs/korting
    Maak een keuze voor of staffelprijzen of staffelkortingen.

Tip van de consultant


Het gebruik van staffels is mooi, het geeft gelijk duidelijkheid over aanpassing van de prijs als er grotere hoeveelheden worden afgenomen.  Gebruik of alleen staffelprijzen of alleen staffelkortingen, maar niet beide tegelijk. Dit zorgt voor verwarring en onduidelijkheid.

Welke functionaliteit krijg je in

Profit


Wat richt je in.

1. Activering


 

Voor de prijsstructuur kun je de volgende activeringen hebben:

  • Prijzen inclusief BTW
  • Staffelprijzen en -kortingen

Aanvullend voor de kortingen:

  • Betalingskorting
  • Korting/toeslag over combigroepen
  • Korting toeslag over factuurtotaal

Deze moet je aan zetten om er gebruik van te kunnen maken.

2. Marges


 

(optioneel)

Om je marges te bewaken moet je de percentages voor de verkoopmarge wel opgeven bij de artikelgroepen. Door de order te blokkeren als de marge niet wordt gehaald vang je de foutief ingevulde acties af.

 

 

3. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapport layout volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Artikelgroep

Om met artikelen te kunnen  werken heb je artikelgroepen nodig. De koppeling naar het grootboek zit hier aan vast. 

Deze zijn al ingericht, controleer of de grootboekrekeningen goed gekoppeld zijn.

2. Artikel

Om prijzen aan te kunnen passen heb je artikelen nodig.

Deze bestaan al, of voer ze op. Er is een import aanwezig.

3. Lopende offertes

Wil je de prijzen van lopende offertes wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd.

Kijk op deze link

4. Lopende orders

Wil je de prijzen van lopende orders wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd.

Kijk op deze link

 

5. Lopende pakbonnen

Wil je de prijzen van lopende pakbonnen wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd.

Kijk op deze link

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?