Voorlopige aangifte Vpb

Elektronisch insturen van verzoeken en wijzigingen op de VA of aangifteVpb.

Introductie

 

De voorlopige aangifte Vpb wordt voor verschillende doelen gebruikt:

  • voor het elektronisch insturen van verzoeken en wijzigingen op de voorlopige aanslag of teruggave Vpb die de Belastingdienst heeft opgelegd.
  • voor het indienen van een elektronisch bezwaar.

Voordelen:

  • Het hele proces digitaal.

Tip van de consultant


Een voorlopige aangifte Vpb mag maar drie keer per belastingjaar ingestuurd worden. Bij het versturen van een vierde VA Vpb 'verdwijnt' het bericht bij de Belastingdienst. Er volgt geen afkeuring van het bericht.

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Biljetsoort vrijgeven


 

Voordat je (voor een nieuw belastingjaar) de voorlopige aangifte kunt uitwerken moet je het biljet vrijgeven. 

Lees hier meer.

2. Cliënt Vpb


 

Je werkt de voorlopige aangifte Vpb uit voor een cliënt Vpb. Als je voor een nieuwe cliënt de voorlopige aangifte wilt uitwerken moet je de cliënt eerst toevoegen. 

Lees hier meer.

3. VA uitwerken


 

Bij het uitwerken van de voorlopige aangifte worden stamgegevens die al bekend zijn overgehaald. Je kunt voor een cliënt drie voorlopige aangiften per jaar toevoegen, maar niet twee keer op dezelfde dag.


Let op:

Bij het versturen van een vierde VA Vpb 'verdwijnt' het bericht bij de Belastingdienst. Er volgt geen afkeuring van het bericht.

Lees hier meer.

4. VA opschonen


 

Bij het toevoegen van een voorlopige aangifte probeert de software de meest recente gegevens te vinden. Soms zijn dit niet de juiste gegevens. Je kunt de gegevens dan uit de aangifte halen.


Let op:

Alle ingevoerde gegevens worden verwijderd, het is na het uitvoeren van deze functie dus niet meer mogelijk de ingevoerde gegevens terug te halen!

Lees hier meer.

 

5. Rapportage


 

(optioneel)

Na het uitwerken kun je de aangifte afdrukken. Je beschikt voor elk belastingjaar over een Rapportage voorlopige aangifte 20xx Vpb (Profit) en een losse voorbrief. Beide rapporten zijn beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits. 

Je kunt eigen rapporten maken op basis van deze rapporten.

Lees hier meer.

 

 

6. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Communicatieprofiel

Voordat je berichten kunt verzenden en ontvangen moet je het communicatieprofiel Communicatie met Digipoort deblokkeren.

Open de eigenschappen van het profiel om het te deblokkeren.

2. Digipoort certificaat

Voor het communiceren met de Belastingdienst heb je een Digipoort certificaat nodig. Je moet zelf de benodigde certificaat aanvragen via een dienstverlener van je keuze.

Ga voor meer informatie naar www.logius.nl.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?