Werkgeversverklaring

Standaard werkgeversverklaring aanvragen door de medewerker zelf.

 

Introductie

 

Voor een huurwoning, een lening of bij een hypotheekaanvraag voor een koopwoning kan een medewerker een werkgeversverklaring nodig hebben. Middels onderstaande inrichting kan de medewerker zelf de werkgeversverklaring aanvragen en handelt de salarisadministratie dit verzoek af op een geschikt moment.

Voordelen:

  • Medewerker kan zelf de aanvraag starten
  • Maak gebruik van het standaard document van Profit
  • Het verzoek komt automatisch bij de salarisadministratie

 

Werken met documenten in de workflow

 

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
 

  1. Wie doet wat?
    We leveren dit proces standaard zo uit dat de leidinggevende de intentie verklaring geeft en de salarisadministratie de werkgeversverklaring vult, is dit ook jouw werkwijze?
  2. Digitaal ondertekenen
    Weet de salarisadministratie al hoe digitaal ondertekenen werkt? Zijn alle telefoonnummers gevuld?

Tips van de consultant



Iedere CAO is weer anders en daarmee ook de bedragen die je op de werkgeversverklaring moet invullen. Met juiste looninrichting krijg je misschien wel voor elkaar om ook de bedragen automatisch te vullen op de werkgeversverklaring.

Ben je gestart op basis van een template?


Ben je gestart op basis van een template omgeving, dan is de kans groot dat we alle onderstaande inrichting al voor je gedaan hebben. In dit geval kun je direct aan de slag!

Om je een indruk te geven:

 

Wat richt je in.

 

Dossieritem met workflow en digitaal ondertekenen

Met behulp van onderstaande stappen creëer je een workflow die gebruikt kan worden om de werkgeversverklaring digitaal aan te vragen en af te handelen.

1. Dossieritem


Je voegt het type dossieritem Werkgeversverklaring toe in Profit.

Voor dit dossieritem stel je het volgende in:

  • Bestand koppelen aan
  • Verantwoordelijke aan

Lees hier meer.

2. Bestemming


De bestemming van een dossieritem bepaalt in welk dossier je het item kunt insturen en raadplegen. Je kunt meerdere bestemmingen selecteren. 

Wij raden je aan om de volgende bestemmingen te selecteren:

  • Medewerker (Verplicht en In InSite insturen aan)

Lees hier meer.

3. Workflow


Een workflow bestaat uit een opeenvolging van taken en acties. Voor dit type dossieritem kan je zelf een logisch proces bepalen. In de template wordt de hebben we een workflow die direct automatisch afgehandeld wordt.

Maak gebruik van de mogelijkheid digitaal ondertekenen en acties automatisch afhandelen voor de intentieverklaring.

Lees hier meer.

4. Kenmerkcombinatie


Een dossieritem heeft maximaal drie kenmerken waarin je een kenmerkwaarde kunt vastleggen. Hierdoor kun je dossieritems rubriceren en makkelijker terugvinden.

Wij raden je aan om de volgende kenmerken te gebruiken:

  • Eén combinatie zonder kenmerk met koppeling naar workflow uit vorige stap.

Lees hier meer.

5. In & OutSite


Je kunt het type dossieritem ook in InSite en/of OutSite (klantportal) insturen. 

Op het tabblad In & OutSite geef je aan waar het type dossieritem zichtbaar is. Vervolgens geef je een omschrijving in meervoud op. 

Lees hier meer.

6. Profielen


Maak een instuurprofiel voor de werkgeversverklaring. Met daarbij een context dat het onderwerp een voorkeurswaarde Aanvraag werkgeversverklaring heeft en niet zichtbaar is.

Je gebruikt profielen om voorkeurwaarden vast te leggen voor dossieritems in InSite en/of OutSite. Per type dossieritem kun je verschillende profielen toevoegen, zodat je de gebruiker kunt 'sturen' bij het aanmaken van een dossieritem in InSite of OutSite.

Lees hier meer.

7. Activeren


Als je het type dossieritem zichtbaar maakt in InSite ontstaat automatisch een gelijknamige Type pagina. Je moet dit type pagina Werkgeversverklaring activeren in de eigenschappen van de site waarin je dit wilt gebruiken.

Lees hier meer.

8. Autorisatie


Ons advies is om de rol Medewerker (Profit) te autoriseren voor de functionaliteit Werkgeversverklaringen

Lees hier meer

9. Banner toevoegen


Voeg een banner toe, op de stamkaart van de medewerker, die verwijst naar de naar het nieuwe instuurprofiel (De ESS variant). Hiermee kan je vanuit InSite eenvoudig de werkgeversverklaring aanvragen.

Lees hier meer.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?