Contractverlenging

Verlengen of verlaten?



Introductie


De medewerker krijgt bij het indienst nemen een contract. Bij een contract voor bepaalde tijd komt het moment dat je het contract gaat verlengen of juist niet. Om dit niet te vergeten is er een signaal gekoppeld aan een workflow die 60 dagen voor het verstrijken van het contract zorgt voor een workflow taak bij de manager, zodat je nog ruim voor de aanzegverplichting van minimaal één maand zit. Binnen de medewerkergegevens heb je de mogelijkheid om contractverlenging te kiezen, als je het contract wilt verlengen. 

Wil je niet verlengen, dan hoef je de medewerker niet te openen maar start je de uitdienst melding gelijk vanaf het eerste scherm. 

De contractverlenging is een muterende workflow, zodat je automatisch een nieuwe contractregel maakt bij de medewerker. Doordat de workflow langs personeelszaken gaat voor controle, hoeft de manager niet bang te zijn om iets fout te doen.

Als je kiest voor contract verlengen, dan wordt er automatisch een workflow gestart om contract digitaal te ondertekenen.


Voordelen:

  • Manager zorgt voor beoordeling.
  • Manager bepaalt nieuw contract.
  • Het bijbehorende document wordt door gebruik te maken van het profiel, direct aan de flow gekoppeld.





Contract verlengen


Voorbereiding


  • Het is een Manager Self Service (MSS) onderdeel, dus zorg ervoor dat je duidelijke instructies klaar hebt liggen voor het management.

Tip van de consultant


Gebruik de optie om dit te starten vanuit InSite, omdat je dan met de profielinstellingen direct de juiste velden kunt invullen en aan de workflow wordt het document gekoppeld om te verstrekken aan de medewerker.


Welke functionaliteit krijg je in


InSite


  • Contract verlengen.







Wat richt je in.

1. Signaal



Het signaal Medewerker/Contract: einde contract met workflow (Profit) zorgt gestructureerd voor de start van het proces van contactverlenging.

2. InSite



Als manager heb je toegang tot al je medewerkers. Alle werkzaamheden doe je binnen je HRM-portaal, dus contractverlengen ook. Je hebt het signaal gehad dat er een aflopend contract is, dan bepaal je zelf wat je gaat doen. 

Je kiest dus voor de verlenging of de opzegging.

3. Document



Het document of de brief die bij de actie hoort, is gekoppeld aan het profiel. 

Na de goedkeuring wordt deze via een nieuwe flow aangeboden om deze om te zetten naar PDF-formaat en digitaal te ondertekenen.

4. Profiel



(optioneel)

Het type profiel is bepalend voor de aanvullende inrichting: workflow, beoordelingsprofiel, proefberekening of de te wijzigen gegevens.

Binnen een profiel leg je de voorkeurwaarde van de velden vast, zodat de invoer vereenvoudigd wordt.

Daarnaast geeft het profiel de mogelijkheid om velden Niet zichtbaar op te nemen, zodat voor de vastlegging alleen de benodigde velden ingevoerd moeten worden.

Lees hier meer.

5. Workflow



(optioneel)

De standaard meegeleverde workflow is goed te gebruiken en doorloopt een standaard proces.

Je kunt deze eventueel aanpassen als je werkwijze afwijkt van de standaard.

Lees hier meer.

6. Digitaal ondertekenen



(optioneel)

Alle personeelsdocumenten hebben de mogelijkheid om digitaal te ondertekenen.

Hierdoor is het proces volledig digitaal en is printen van brief of contract niet meer nodig.

Lees hier meer.

7. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Document

De documenten zijn standaard opgemaakt.

Wil je een eigen stijl of tekst, dan kun je ze aanpassen.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.


Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat



Type



Beschrijving



Aanmaken contractverlenging

Profiel

Het verlengen loopt via een profiel, stel dit in voor je organisatie. Verberg eventueel velden die niet gewijzigd kunnen worden.



Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?