Dichtraming




Introductie


Om een realistisch beeld te krijgen van het te behalen jaarresultaat kun je het budget van de nog resterende maanden dichtramen met een dichtramingspercentage.

Je kunt op twee manieren dichtramen:

  1. Binnen Profit per grootboekrekening/verbijzondering een afwijkend percentage vastleggen bij het budget.
  2. Binnen het dashboard winst en verlies met dichtraming.

Standaard staat het percentage dichtraming op 100%. Een percentage lager dan 100% betekent een lagere omzet verwachting of lagere kosten verwachting. Een percentage boven de 100% geeft een hogere omzetverwachting of meer gemaakte kosten.

Met dichtraming kun je al een klein beetje richting de toekomst kijken hoe je resultaat aan het einde van het jaar eruit gaat zien.


LET OP: 

Daarnaast heb je de mogelijkheid binnen Profit om het exploitatieoverzicht te draaien en daar op te geven vanaf welke periode er dichtraming moet worden toegepast. Dit zorgt ervoor dat het jaartotaal van de grootboekrekening wordt bepaald door een optelling van het gerealiseerde bedrag en het budgetbedrag vanaf de dichtramingsperiode.


Voordelen:

  • Met methode 1 is een grote mate van nauwkeurigheid te bereiken, maar is tijdrovend.
  • Het oorspronkelijke budget blijft zichtbaar, naast het dichtramingsbedrag.
  • Methode 2 is eenvoudig en gesplitst in een percentage voor omzet en kosten.



Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat. 

  1. Autorisatie
    Wil je de dichtraming binnen Profit vastleggen, moet je bedenken wie dat gaat doen. De controller of budgethouder?

Tip van de consultant



Dichtraming wordt vaak alleen in de laatste twee kwartalen van het jaar ingezet om een zo goed mogelijk beeld van het verslagjaar te krijgen.


Welke functionaliteit krijg je in


Profit



InSite


  • Winst en Verlies met dichtraming






Wat richt je in.

1. Autorisatie




Onafhankelijk van de twee methodes van dichtraming zul je toegang moeten hebben tot het dashboard. De dichtraming van het dashboard komt bovenop de dichtraming die je in Profit opvoert.

Lees hier meer.

2. Budget




Het werken met budgetten is noodzakelijk, hoe je budgetten moet inrichten lees je hier.

3. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapport layout volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.


Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?