Inkoopfactuur genereren

Maak je eigen inkoopfactuur.

Introductie

 

Vanuit de goederenontvangst is het mogelijk om je eigen inkoopfactuur te genereren. Dat kan je doen vanuit de ontvangst, waardoor je per ontvangst een inkoopfactuur maakt. Doe je de stap genereren factuur vanuit de menukeuze van de factuur, kun je meerdere ontvangsten selecteren om een factuur van te maken.

Voordelen:

  • Je laat je leverancier weten welke inkoopfactuur er verstuurd kan worden.

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Gebruik
    Bepaal of je dit wilt gebruiken, want standaard staat deze functionaliteit niet aan.

Tip van de consultant


Je kunt dit gebruiken als je zelf tussen twee bedrijven facturen moet maken. Daarnaast is het in België een veel voorkomende werkwijze.

 

Welke functionaliteit krijg je in

Profit


  • Inkoopproces - Factuur

Wat richt je in.

1. Activering


 

De activering inkoopfacturering moet aan staan om hiermee te kunnen werken.

Controleer dit of zet deze aan.

2. Boekingslay-out


 

Om vanuit de ontvangst direct een inkoopfactuur aan te kunnen maken is een aanpassing in de boekingslay-out van de ontvangst nodig. 

Lees hier meer.

3. Inkooprelatieprofiel


 

Binnen het inkooprelatieprofiel stel je in of je de inkoopfacturen wilt genereren en het aantal exemplaren. 

Lees hier meer.

4. Rapportlay-out


 

Er wordt een standaardlay-out meegeleverd. 

Je kunt de lay-out zelf onderhouden/aanpassen.

Lees hier meer.

5. Journalisering


 

Bij een dagelijkse verwerking hoort ook het verwerken van de journaalposten.

Dit doe je bij voorkeur met een geplande taak, zodat dit automatisch in de avonduren plaatsvindt.

 

6. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?