Maak je eigen inkoopfactuur.
Vanuit de goederenontvangst is het mogelijk om je eigen inkoopfactuur te genereren. Dat kan je doen vanuit de ontvangst, waardoor je per ontvangst een inkoopfactuur maakt. Doe je de stap genereren factuur vanuit de menukeuze van de factuur, kun je meerdere ontvangsten selecteren om een factuur van te maken.
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
Je kunt dit gebruiken als je zelf tussen twee bedrijven facturen moet maken. Daarnaast is het in België een veel voorkomende werkwijze.
De activering inkoopfacturering moet aan staan om hiermee te kunnen werken.
Controleer dit of zet deze aan.
Om vanuit de ontvangst direct een inkoopfactuur aan te kunnen maken is een aanpassing in de boekingslay-out van de ontvangst nodig.
Lees hier meer.
Binnen het inkooprelatieprofiel stel je in of je de inkoopfacturen wilt genereren en het aantal exemplaren.
Lees hier meer.
Er wordt een standaardlay-out meegeleverd.
Je kunt de lay-out zelf onderhouden/aanpassen.
Lees hier meer.
Bij een dagelijkse verwerking hoort ook het verwerken van de journaalposten.
Dit doe je bij voorkeur met een geplande taak, zodat dit automatisch in de avonduren plaatsvindt.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.