Kopersportaal

Digitaal aan elkaar verbonden.

 

Introductie

Voor de communicatie met de klant heb je meer nodig dan alleen een telefoon. Een modern bedrijf laat haar klanten inloggen op een afgeschermd deel van de website. We noemen dat het kopersportaal. Op het kopersportaal kun je van alles vinden over de aankoop van je woning. Zo kun je de voortgang in beeld brengen met foto's, je volledige dossier met documenten terugvinden, een vraag-en-antwoordrubriek met veel gestelde vragen en je hebt toegang tot je optiekeuzelijst om je meer- en minderwerk te registreren.

De koper moet wel portalgebruiker zijn om alle berichten en acties uit te kunnen voeren.

Voordelen:

  • Alles papierloos.
  • Je werkt samen met de koper.
  • Ook buiten kantooruren beschikbaar voor de koper.

 

Dossieritems raadplegen en vastleggen

Maak je eerste workflow

Sitebeheer

 

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS-consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Weblocatie
    Controleer of de OutSite-portal Kopersportaal al bestaat in je omgeving, dan is dit al ingericht en kun je direct de weblocatie koppelen. Zo niet, dan kun je aan de slag met de inrichting.
  2. Type dossieritem
    Controleer of het type dossieritem kopersuitnodiging en kopersvraag al bestaat in je omgeving, dan is dit al ingericht en kun je aan de slag. Zo niet, dan kun je aan de slag met de inrichting. 

Tip van de consultant


  • Op het moment dat je de inrichting hebt staan en wilt gaan testen, maak dan eerst een kopie van je omgeving. Je kunt dan ongestoord testen, zonder dat iemand daar 'last' van heeft.

Ben je gestart op basis van een template?


Ben je gestart op basis van een template omgeving, dan is de kans groot dat we alle onderstaande inrichting al voor je gedaan hebben. In dit geval kun je direct aan de slag!

Om je een indruk te geven:

 

 

Wat richt je in.

OutSite-portaal met optiekeuzelijsten

Met behulp van onderstaande stappen creëer je een OutSite-portaal. Gebruik een kopie  van een bestaande meegeleverde site en zorg voor een mooie opmaak. Omdat het een portaal betreft waarop je klanten laat inloggen is het mooi om dezelfde stijl als de website te kiezen.

1. OutSite


Maak een nieuwe OutSite site door een bestaande over te nemen en aan te vullen. 

Lees hier meer.

2. Autorisatie


Voor een portaal wil je altijd werken met ingelogde gebruikers. Ingelogde gebruikers krijgen toegang tot afgeschermde pagina's met eigen gegevens.

Lees hier meer.

3. Mijn gegevens


De klant kan zijn eigen gegevens onderhouden en bepalen welke contacten er toegang krijgen tot deze portaal.

4. Optiekeuzelijsten


Als koper van de woning heb je altijd de mogelijkheid tot het opgeven van meer-en minderwerk.

 

5. Mijn dossier


Inzage in je eigen dossier met gelijk de mogelijkheid om relevante informatie toe te voegen.

6. Contact


Op de portal wil je ook een aantal standaardworkflows gebruiken voor algemene communicatie.

Dossieritem met workflow


Binnen de portaal worden verschillende type dossieritems gebruikt. 

1. Kopersuitnodiging


Je wilt de kopers op diverse momenten uitnodigen voor een bijeenkomst voorschouw of oplevering.

 

2. Kopersvragen


Om een nieuwe vraag te stellen aan de kopersbegeleiding over je nieuwe woning. Maak op deze pagina ook een lijstje met veel gestelde vagen, dat voorkomt keer op keer dezelfde vraag beantwoorden.

 

Documentsjabloon

Om informatie te kunnen delen gaan we in deze stap een documentsjabloon toevoegen. Voordeel hiervan is dat je bij de inrichting instelt wie deze documenten mag aanmaken en goedkeuren. Na publicatie komen de documenten automatisch in het nieuwsoverzicht. 

Op deze site gebruiken we geen documentsjabloon, maar wil je deze functionaliteit wel gebruiken volg dan de volgende stappen.

1. Documentsjabloon


Je voegt het documentsjabloon toe in Profit.

Voor dit sjabloon stel je het volgende in:

  • Beschikbaar op OutSite
  • Toelichting
  • Bestand koppelen
  • Dossieritem als vertrouwelijk markeren
  • Workflow document beoordelen

Lees hier meer.

2. Autorisatie


Voor ieder documentsjabloon kun je aangeven wie deze mag aanmaken, beoordelen en lezen. Voor dit documentsjabloon adviseren wij:

  • Lezers - Medewerker
  • Auteurs - Autorisatiegroep [  ]
  • Beoordelaars - Autorisatiegroep [  ]

Lees hier meer.

3. Activeren


Als je het documentsjabloon zichtbaar maakt in OutSite moet je dit sjabloon activeren in de eigenschappen van de site waarin je dit wilt gebruiken.

Lees hier meer.

Inrichting van je site

We hebben nu een mooie workflow en documentsjabloon beschikbaar. Nu komt de laatste, maar zeker belangrijke stap: we moeten toffe pagina's maken waarop dit allemaal samenkomt. Je begint met het maken van een portalpagina. Dit is een blanco pagina waarop je alle eerder gemaakte inrichting laat samenkomen. Deze wordt het visitekaartje van het bedrijf.

Denk hierbij aan het tonen van nieuwsberichten, maar ook het tonen van lopende aanvragen of een knop waarmee je nieuwe aanvragen kunt insturen. 

1. Portalpagina


Deze pagina wordt je visitekaartje van het bedrijf. Hier gaan alle eerder ingerichte onderdelen samenkomen. Probeer goed na te denken wat je als afdeling wilt uitstralen!

Lees hier meer.

2. Overzichten maken


Bij het aanmaken van een dossieritem of documentsjabloon heeft Profit al een overzicht voor je aangemaakt waarin alle aanvragen of documenten getoond worden.

In dit geval raden we aan om een extra overzicht te maken waarin alle openstaande aanvragen te zien zijn. 

Lees hier meer.

3. Plaatsen op je site


Je hebt nu een mooie pagina, waarop alles te vinden is. Laatste stap is om deze natuurlijk ergens in het menu te zetten of op een andere manier te zorgen dat de koper deze pagina weten te vinden!

Lees hier meer.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?