Optiebeheer

Meer en minderwerk voor het nieuwbouw project.



Introductie


Voor het meer- en minderwerk maak je gebruik van optielijsten. Deze optielijsten maak je per type woning, waarna ze verstrekt worden aan de koper. Dan noemen we die optiekeuzelijsten. Als je deze optiekeuzelijsten genereert dan blijft er een koppeling tussen de optielijstregels en de optiekeuzelijstregels. De prijs kun je dan niet ingeven bij de optiekeuzelijst maar leg je centraal vast in de optielijst. Als je daar een prijs wijzigt, dan is deze gelijk van toepassing in alle optiekeuzelijsten die je gegenereerd hebt. Bij een groot project met veel huizen maak je van deze optie gebruik. Heb je echter te maken met één enkele woning, dan voer je direct een optiekeuzelijst op en kun je daar de prijs vastleggen.

Een bijzonder type optieregel is de zogenaamde showroom regel. Hiermee geef je aan dat er eerste een keuze gemaakt moet worden in de showroom alvorens je verder kunt met deze regel. Denk hierbij aan de keuken of badkamer.


Voordelen:

  • Per type woning een verschillende lijst.
  • Prijs ligt vast op de optielijst.
  • Digitaal verstrekken en ondertekenen van de optiekeuzelijst.




Optimalisatie kopersbegeleiding



Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat. 

  1. Methode van toevoegen
    Bij het toevoegen van de optiekeuzelijst heb je twee methoden, waarbij prijs wel of niet gekoppeld is aan de optielijst. Bepaal welke methode voor jouw van toepassing is. 
  2. Vrije tabellen
    Bij het gebruik van de vrije tabellen moet je bepalen of er regels mogen toegevoegd bij het zoeken in de tabel of niet.

Tip van de consultant


Optiebeheer en kopersbegeleiding horen bij elkaar. De samenwerking binnen het proces door middel van de workflow is essentieel. Optiebeheer is het aanmaken van alle mogelijke opties tot en met het verstrekken van de optiekeuzelijst aan de koper.

Doordat je optielijsten kunt overnemen is het raadzaam om een bibliotheek optielijst aan te maken, zodat je deze kunt gebruiken bij alle optielijsten die je nog gaat maken.

Welke functionaliteit krijg je in


Profit


  • Optielijst
  • Optiekeuzelijst






Wat richt je in.

1. Verkooprelatie




Bij de verkooprelatie wordt er een koppeling gelegd met het verkooprelatieprofiel. 

Het is verstandig om voor de kopers van een woning een apart profiel te maken, zodat je deze makkelijk kunt selecteren. Je verkoopt immers maar één keer een huis aan de klant.


2. Vrije tabellen




Voor het maken van een optielijst wordt gewerkt met een drie tal vrij tabellen.

  • Hoofdgroep
  • Subgroep
  • Bouwfase

Lees hier meer.

3. Genereren optiekeuzelijst



Binnen het bouwproces van een woning is er vooraf een optielijst samengesteld. Zodra er een woning verkocht is of alle woningen uit het project verkocht zijn, ga je over tot de stap van genereren van de optiekeuzelijsten. Iedere koper kan dan aan de slag met het uitzoeken van de diverse opties, al dan niet in combinatie met het bezoek aan de showroom. 

Alle vragen en relevante bijlages worden door de koper toegevoegd via het kopersportaal.



4. Indienen



Als de koper alle opties heeft bekeken en uitgekozen kan deze de optiekeuzelijst indienen. 

Hierna gaat de kopersbegeleiding alles controleren en beoordelen of alles duidelijk en compleet is.  Denk daarbij aan de vragen:

  • Zijn alle bijlages aanwezig?
  • Weet je waar alle opties moeten komen?
  • Is het technisch mogelijk wat de klant wil?



5. Bevestigingsworkflow



Nadat de optiekeuzelijst is beoordeeld door de kopersbegeleiding start de bevestigingsworkflow om de koper deze digitaal te laten ondertekenen, waarna de optiekeuzelijst definitief is.

6. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.


Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat



Type



Beschrijving



Hoofdgroep

vrije tabel

In de template een aantal mogelijke opties aanwezig.

Subgroep

vrije tabel

In de template een aantal mogelijke opties aanwezig.

Bouwfase

vrije tabel

In de template een aantal mogelijke opties aanwezig.



Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?