Onderhanden werk totalen

Bekijk het verloop van je onderhanden werk.



Introductie


Om inzicht te krijgen in de stand van het OHW wordt elke projectmutatie bijgewerkt in de tabel Onderhanden werk periodetotalen. In deze tabel worden per project de totalen van het onderhanden werk per periode bijgehouden. Hierdoor zie je het verloop van je onderhanden werk. En kan je dit ook afzetten tegen dezelfde periode van het jaar ervoor. Als je gebruik wilt maken met onderhanden werk totalen, moet je met concepten werken.

Wanneer je werkt met OHW Totalen, heb je wel inzicht in je onderhanden werk positie, maar wordt er niets gejournaliseerd naar Profit Financieel. 


Voordelen:

  • Inzicht in je voortschrijdend resultaat.
  • Verloop van je onderhanden werk inzien en afzetten tegen dezelfde periode van het jaar ervoor.


Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Onderverdeling
    Bepaal welke onderverdeling je wilt in de financiële administratie.
  2. Grondslagen
    Bepaal welke grondslag je per boekingssoort wilt gebruiken.
  3. Perioden
    Bepaal met welke periodiciteit je het onderhanden werk wilt doorboeken.
  4. Vrije dimensie
    Kun je niet met een standaard grondslag werken maak dan een vrije dimensie die je wilt gebruiken.
  5. Autorisatie
    Zorg dat je geautoriseerd bent voor Onderhanden werk Totalen.
  6. Concepten
    Zorg dat concepten is ingericht.

Tip van de consultant



Speciaal voor het werken met onderhanden werk totalen en concepten is er een vierkantscontrole beschikbaar.

Welke functionaliteit krijg je in


Wat richt je in.

1. Periodetabel



Voor de OHW registratie selecteer je in de algemene projectinstellingen een periodetabel.

Om inzicht te krijgen in de stand van het OHW wordt elke projectmutatie bijgewerkt in de Periodetabel OHW totalen. De OHW totalen worden opgeslagen per project en per periode.

Lees hier meer.

2. Concepten



Het werken met concepten is een extra stap in het facturatieproces. 

Dit wordt veel toegepast in de accountancybranche.


3. Startwaarden



Voor lopende projecten kun je de beginstanden van het onderhanden werk invullen. Dit is alleen nodig als je denkt dat de in Profit geregistreerde mutaties niet zullen leiden tot een juiste bepaling van het onderhanden werk voor dat project.

Lees hier meer.

4. Raadplegen



De weergave Onderhanden werk bevat per project de totalen van het onderhanden werk per periode. Je kunt een boekjaar vergelijken met een ander boekjaar.

Let op: Je kunt zelf kolommen toevoegen aan de weergave. Klik hier om te lezen hoe je dat doet.

Ook zijn er verschillende standaard rapporten meegeleverd met betrekking tot de onderhanden werk totalen.

Lees hier meer.

5. Gegevensverzameling



Om een onderhanden werk positie te bepalen is er een speciale gegevensverzameling beschikbaar.

Onderhanden werk mutaties

Vanuit deze verzameling kun je zelf een analyse bouwen.

Lees hier meer.

6. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Projectgroep

Bij het opvoeren van het project is de projectgroep een verplicht veld. Zorg er dus voor dat je de verschillende groepen eerst aanmaakt.

Maak de benodigde projectgroepen aan. 

2. Projecten

Op het project geef je aan of je wilt werken met onderhanden werk integratie en ook nog welke methode van toepassing is.

Maak de projecten aan, en bij grote aantallen is er een import aanwezig.

3. Startwaarden

Vul de startwaarde in voor de lopende projecten.

Vul deze handmatig op.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.


Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat



Type



Beschrijving



Periodetabel projecten

Algemene inrichting

Voor het bepalen van de periode om te factureren.



Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?