Vrije dimensies

Belangrijk voor de geldigheidscombinaties, tarieven en integratie met Financieel.



Introductie


Je beschikt standaard over een aantal grondslagen (bijvoorbeeld Medewerker, Projectgroep, Project, Item, en Integratie-/Artikelgroep).
Per grondslag kun je bijvoorbeeld tarieven bepalen of geldigheidscombinaties aanmaken. 
Als de bestaande grondslagen niet toereikend zijn voor de organisatie voeg je zelf vrije dimensies toe. Per organisatie kun je vrije dimensies inrichten.

Voorbeelden die we zijn tegen gekomen zijn:

  • Klantgroepen
  • Vestiging
  • Regio

 Je kunt de vrije dimensies gebruiken in de voorcalculatie, de nacalculatie en de facturering.


Voordelen:

  • Te gebruiken als grondslag.
  • Per organisatie specifiek in te richten.
  • Je kunt zelf nog dimensies toevoegen.


Voorbereiding


  • Je moet eerst de vrije dimensies activeren, voordat je gegevens kunt toevoegen aan de vrije dimensies. De vrije dimensies voor Profit Projecten voeg je toe als vrije bestanden.

Tip van de consultant


Je voegt gegevens toe aan de vrije dimensie. Deze gegevens bevat een omschrijving en eventueel een datum en volgnummer. Je kunt ook bij een vrije dimensie vrije velden en vrije tabbladen opnemen via de Management Tool.

Welke functionaliteit krijg je in



Wat richt je in.


1. Instellingen




 Je moet eerst de vrije dimensies activeren, voordat je gegevens kunt toevoegen aan de vrije dimensies. De vrije dimensies voeg je toe als vrije bestanden.

Lees hier meer.




2. Vrije dimensie




Door extra dimensies toe te voegen en deze bij het boeken van de nacalculatie handmatig of automatisch te vullen, kun je inzicht krijgen in de kosten op zelf te bepalen niveaus in de projectadministratie.

Bovendien kun je vrije dimensies, in tegenstelling tot vrije velden, toepassen als grondslagen voor de geldigheidscombinaties, de tarieven en bij de journalisering naar Profit Financieel betrokken grootboekrekeningen en verbijzonderingscodes.

Lees hier meer.


3. Geldigheids-combinatie



De vrije dimensies kun je instellen als basis van de geldigheidscombinaties.

Je definieert geldigheidscombinaties om vooraf te bepalen wie op welke projecten met welke werksoorten mag boeken.

Door gebruik te maken van geldigheidscombinaties kun je voorkomen dat medewerkers uren boeken op projecten waar zij niet bij betrokken zijn.


4. Journalisering



Vanuit de diverse onderdelen van Profit komen er journaalposten naar de administratie. Wil je uitgaan van goede financiële cijfers, dan is het zaak om dit proces op te nemen in je dagelijkse routine. Dat kan uiteraard handmatig, maar mooier is natuurlijk dat je dit werk overlaat aan de geplande taak. Deze voer je uit in de avonduren, zodat alle gegevens de volgende morgen actueel zijn.


5. Boekingslay-out



(optioneel)

Je kunt aan de boekingslay-outs van de Nacalculatie en de Voorcalculatie die je zelf hebt toegevoegd velden toevoegen (of eruit verwijderen). Je kunt de velden van de vrije dimensies ook toevoegen aan de boekingslay-outs. Verder kun je voor deze velden voorkeurwaarden instellen.

Lees hier meer.

6. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Je kunt gegevens bij een vrije dimensie importeren. Deze gegevens bevat een omschrijving en eventueel een datum en volgnummer.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Vrije dimensie importeren

Je kunt gegevens bij een vrije dimensie importeren. Deze gegevens bevat een omschrijving en eventueel een datum en volgnummer.

Als je bij de import het veld Volgnummer importeert dan moet de waarde van dit veld numeriek zijn en mag maximaal 9 tekens bevatten.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.


Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat



Type



Beschrijving



1. Vrije dimensie

Inrichting

Standaard hebben wij geen vrije dimensie geactiveerd.






Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?