Artikelbeheer abonnementen

Met of zonder eenmalige aanschaf.



Introductie


Binnen de abonnementen gebruik je een speciaal artikel om te factureren. Dat komt door het type artikelsubtype op de stamkaart van het artikel. Voor de abonnementen zijn dit artikelsubtype  6 of 7.  De overige subtypes zijn niet te gebruiken binnen de abonnementenadminsitratie.


Voordelen:

  • Eenmalige aanschaf eenvoudig door de artikelen te koppelen aan elkaar
  • Aanschaf en onderhoud koppelen aan verschillende artikelgroep
  • Standaard prijs op het artikel


 

Bereidje goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Aanschaf 
    Bepaal of je met of zonder aanschaf de abonnementen gaat gebruiken.
  2. Omschrijving
    De omschrijving van het artikel is de omschrijving op de factuur.

Tip van de consultant


Ook al stuur je maar 12 facturen per jaar voor de fee van de directie of de huur van het pand, gebruik daarvoor de abonnementen administratie. Per maand factureren is dan in 5 minuten klaar.


Welke functionaliteit krijg je in


Profit


  • Artikel
  • Samenstelling
  • Artikelgroep




Wat richt je in.

1. Artikelgroepen



De artikelen zijn gekoppeld aan artikelgroepen.

Aan deze groepen hangen de grootboekrekeningen voor de omzet en de credit omzet.

Op de groep stel je ook in of er transitorisch wordt geboekt.

Binnen de abonnementsartikelen is het niet toegestaan om voorraadhoudende artikelen te gebruiken.

2. Artikelen



De artikelen die je gebruikt hebben een artikelsubtype 6 of 7.

De omschrijving komt terug op de factuur en is niet aanpasbaar.

De algemene inrichting over artikelen lees je hier.

3. Samenstellingen



(optioneel)

Binnen de abonnementen kun je gebruik maken van samengestelde artikelen om te factureren.

Omdat de onderdelen van de samenstelling een ander niveau is als de artikelen is het advies om deze niet door elkaar te gebruiken. 


4. Standaard inrichting



(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen


Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat



Beschrijving



Advies



1. Grootboekrekening

De grootboekrekeningen voor de eenmalige omzet en de repeterende omzet moeten aangemaakt worden.

Deze zullen vanuit financieel al aanwezig zijn, en anders de ontbrekende opvoeren.

2. Artikelgroepen

Om de omzet te kunnen boeken vanuit een artikel heb je een artikelgroep nodig.

Maak de artikelgroepen aan met de juiste grootboekrekeningen.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.


Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat



Type



Beschrijving



Artikelgroep

inrichting

Er wordt eeen standaard artikelgroep meegeleverd, die standaard gekoppeld zit aan een omzet grootboekrekening.



Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?