Zorg voor tevreden en betalende klanten.
Een tevreden klant zal ook bereid zijn om de factuur te betalen. Als iedereen de ontvangen facturen op tijd zou betalen heb je geen debiteurenbeheer nodig. De werkelijkheid is echter anders. Helaas behoort het versturen van één of meerdere aanmaning tegenwoordig tot de normaalste zaak van de wereld. Het bewaken van de vervallen posten en een aanmaningsproces inrichten is daarom ook noodzakelijk. Heeft de klant echter te veel betaald of is het saldo door het verstrekken van een creditnota negatief, dan kun je het saldo ook terugbetalen.
Heb je veel klanten waar je regelmatig aan factureert dan kun je overwegen om de betaling van de factuur niet door de klant te laten doen, maar het heft in eigen hand te nemen en de klant via een doorlopende incassomachtiging te vragen om te mogen incasseren van zijn bankrekening.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je kwaliteit van leveren goed moet zijn.
Als je niet betalende klanten hebt, moet je daar direct op acteren door het verzenden van één of meerdere aanmaningen. Dit proces zou onderdeel van een dagelijks of wekelijks proces moeten zijn als je dagelijks of wekelijks factureert.
De status van de debiteurenbewaking is een tabel die je kan helpen de debiteuren in te delen als ze niet aan hun betaalverplichtingen voldoen.
Het is mogelijk dat je geen geld van je debiteur krijgt, maar dat je deze geld moet terugbetalen, doordat er dubbel betaald is of omdat er een creditnota is verstrekt.
Dan is het mogelijk om het saldo aan de debiteur terug te betalen.
Omdat registratie van afspraken rondom betaling van openstaande posten van essentieel belang is, is daarvoor de digitale vastlegging in het dossier. Binnen de aanvullende inrichting is het type dossieritem debiteurbewaking gemaakt.
Hier leg je alle afspraken vast, of het nu een telefoongesprek is of een mailwisseling.