De klantcyclus binnen je organisatie.
De klant staat centraal in je dagelijkse werk. Het bouwen aan een goede relatie begint bij het vastleggen van de juiste gegevens in CRM. Wanneer leg je de gegevens vast en betrek je de klant bij de vastlegging via de klantportal. De klantreis kun je grofweg in drie fasen indelen:
Daarbij is de klantfase de belangrijkste als het gaat om continuïteit van je eigen onderneming, maar dat is prospectfase op het moment dat je een nieuwe klant wilt scoren. Gaat de klant weg, dan wil je ook daar een evaluatie op maken en wellicht bedanken voor de jarenlange samenwerking.
Voordelen:
Relatiebeheer voor het registreren van inkooprelaties, verkooprelaties, contacten in de vorm van personen, afdelingen en afleveradressen.
Digitale dossiervorming is daarbij onmisbaar.
De fase die erop gericht is om nieuwe klanten aan je te binden. Je kunt daarbij gebruik maken van campagnebeheer, forecast, verkoopactie, offerte uitbrengen en wellicht een nieuwe order.
Dat kunnen verkooprelaties zijn, maar ook nieuwe inkooprelaties kunnen onder deze fase vallen.
Binnen deze fase vindt er levering van goederen en/of diensten plaats met de daarbij behorende factuur.
Hiervoor heb je de volgende onderdelen tot je beschikking:
Helaas komt het voor dat je van de klant afscheid moet nemen. Uiteraard wil je dan wel evalueren waarom de klant vertrekt, of kun je toch nog gaan voor klantbehoud.
Is de beëindiging definitief, zorg dan voor een goede vastlegging.