Hoe we optimaal met elkaar kunnen samenwerken en de klant fan maken.
Vanuit verschillende onderdelen van Profit voorzien we je van informatie, verstrekken de facturen en vullen we het klantendossier. Afhankelijk van de organisatie zullen de klanten worden bediend vanuit een bepaald onderdeel van Profit. Zo zal een handelsonderneming vanuit ordermanagement gaan factureren, een bouwonderneming vanuit de projectadministratie, een projectontwikkelaar vanuit de abonnementenadministratie. Je bent AFAS-klant dus komt je licentiefactuur uit de abonnementenadministratie, je consultancy factuur uit de projectadministratie en je factuur voor een gevolgde opleiding uit de cursusadministratie.
Voordelen:
Periodiek eenzelfde factuur sturen aan de klant voor bijvoorbeeld huur, fee of een vast voorschot, dat zijn de kenmerken voor het gebruik van de abonnementenmodule.
Verzorg je opleidingen die worden gefactureerd aan de klant , dan zul je binnen CRM werken met cursusmanagement.
Inschrijving via de website als klant of als anonieme deelnemer, via de mail bevestigen en een week voor de cursus een reminder of na afloop een certificaat.
Het bijhouden van de voorraad in aantal en waarde, het in- en verkopen van producten of het produceren en assembleren van onderdelen tot eindproduct zijn de kenmerken om met ordermanagement te werken.
Via de offerte gekoppeld aan de forecast ligt de link naar de prospectfase.
Zijn de gewerkte uren binnen je organisatie de bron voor de factuur aan de klant, dan zul je projectmatig werken. De factuur op basis van termijnen kan ook onderdeel zijn van deze methode. Kenmerkend is het werken met een voorraad Onderhanden Werk.
Breng je echter voorschotten in rekening, dan gebruik je de abonnementenadministratie voor het registreren van de voorschotfacturen.
Via de voorcalculatie gekoppeld aan de forecast ligt de link naar de prospectfase.
Ook kunnen er projecten zijn die niet gefactureerd hoeven te worden, denk daarbij aan verkregen subsidies, waarvoor een rapportage van bestede uren gemaakt moet worden.
Tijdens de klantfase kom je ook tegen dat niet alle facturen binnen de vooraf gestelde termijn worden voldaan of er aanvullende afspraken moeten worden gemaakt.
Dat noemen we debiteurenbeer. Het versturen van de aanmaningen en alles registreren rondom de openstaande facturen.
Vanuit alle onderdelen maak je een factuur.
De facturatie kent echter veel instellingen die je eenmalig moet doen.