Relatiebeheer in Accountancy

Relatiebeheer als centraal punt.



Introductie


De klant staat centraal in je dagelijkse werkzaamheden. Het bouwen aan een goede relatie begint bij het vastleggen van de juiste gegevens in CRM. Wanneer leg je de gegevens vast en betrek je de klant bij de vastlegging via de klantportal? De klantreis kun je grofweg in drie fases inrichten, namelijk de prospectfase, de klantfase en einde klant.  Daarbij is de klantfase de belangrijkste als het gaat om continuïteit van je eigen onderneming, maar dat is prospectfase op het moment dat je een nieuwe klant wilt scoren. Gaat de klant weg, dan wil je ook daar een evaluatie op maken en wellicht bedanken voor de jarenlange samenwerking.

Naast de basisinrichting van CRM heb je in Accountancy ook nog te maken met Onboarding, WWFT (Wet ter voorkoming van Witwassen en financieren van terrorisme) en Offboarding.


Voordelen:

  • Organisatie en persoonsgegevens bekend en bereikbaar voor de hele organisatie.
  • Eenvoudig volgen van (marketing)campagnes.
  • Digitaal dossier voor inkomende en uitgaande communicatie.


Lees meer over onderstaande deelthema's



1. Basisinrichting


De klant centraal stellen is één van de pijlers van OPB (Ondernemingsprocesbeheer). De visie waarop de producten van AFAS zijn gemaakt. Door op het hoogste niveau het onderscheid te maken tussen organisatie of persoon leg je alleen die velden vast die je ook vast wilt leggen. Bij een persoon het geslacht en BSN nummer en bij een organisatie de statutaire naam of bedrijfsgrootte. Daarnaast worden ze op verschillende onderdelen ingezet. Het verband tussen een organisatie en een persoon noemen we een contact(persoon).


2. Onboarding


Met behulp van onboarding is het proces van lead tot klant volledig geborgd. Hierbij kun je denken aan het aanmaken van prospects, het volgen van verkoopgesprekken en het aanmaken van een klantacceptatie via een workflow.


3. Klantbeheer


Bij Klantbeheer regel je alles met betrekking tot klanten. Je kunt hier bijvoorbeeld Klantwijzigingen aanvragen. Verder zorg je dat de werkzaamheden die hieruit ontstaan automatisch bij de juiste persoon terecht komen. 


4. Klantdossier


Voor het digitale dossier bepaal je op welke bestemming je dit wilt vastleggen en of er een workflow gekoppeld moet worden. 

Je kunt dossieritems insturen in InSite, OutSite en in Profit. Via de autorisatie regel je de toegang tot het insturen of inzien van de gegevens.


5. Klachtregistratie


Met behulp van de workflow Klachtregistratie kun je klachten van klanten registreren, volgen en behandelen binnen de organisatie.


6. Offboarding


Helaas komt het voor dat je van de klant afscheid moet nemen. Uiteraard wil je dan wel evalueren waarom de klant vertrekt. 

Je kunt in deze laatste fase nog een poging doen om de klant te behouden. 

Als de beëindiging echt definitief is wil je dat goed vastleggen.


Beschikbare cursussen

Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?