CRM en de klantreis

De klantcyclus binnen je organisatie. 

Introductie

De klant staat centraal in je dagelijkse werk. Het bouwen aan een goede relatie begint bij het vastleggen van de juiste gegevens in CRM. Welke gegevens leg je vast en (wanneer) betrek je de klant via de klantportal? Als je een nieuwe klant mag verwelkomen dan starten de processen om je klant te verwennen met je producten en/of diensten. Afhankelijk van onderneming gebeurt dit in verschillende modules in Profit en/of InSite. De verschillende modules en processen werken nauw met elkaar samen zodat je processen automatisch en digitaal verlopen, zodat jij tijd en energie in je klanten kunt steken.

Voordelen:

  • Inzicht in salestrajecten en marketingprocessen die de sales ondersteunen.
  • Een portal voor je prospects en klanten, zodat zij direct inzicht hebben in hun gegevens.
  • Vanaf het eerste contact worden de CRM gegevens gebruikt, dat bespaart tijd, geld en papier. 

Lees meer over onderstaande deelthema's

 

 

 

Prospectfase (Sales automation)

 

Nieuwe (verkoop)relaties leg je eenmalig vast met gegevens uit de KvK, waarbij Profit controleert of de relatie al bekend is in CRM. Bij het vastleggen van een nieuwe verkooprelatie voeg je direct een contactpersoon en forecast toe. Vanuit de forecast beheer je de verkoopkans door contactmomenten vast te leggen en offertes op te stellen en te versturen. Op elk moment tijdens het verkooptraject kun je de forecast omzetten naar een project, waarmee de gegevens en voorcalculatie uit de forecast worden meegenomen naar het project.

Ordermanagement

 

Ordermanagement biedt de mogelijkheid om volledige controle te krijgen over je orderstromen. Profit dekt het volledige proces van inkoop, verkoop, voorraadbeheer en productie van goederen. Hierbij staat de klant centraal, zonder de leverancier uit het oog te verliezen.

De basis leg je met artikel- en voorraadbeheer. Hierdoor zal Profit bestelvoorstellen voor je genereren, waardoor je grip hebt op je inkopen. Het verkoopproces loopt hierdoor gestroomlijnder, omdat beide processen met elkaar geïntegreerd zijn.

De projectadministratie

 

Een goede projectadministratie is cruciaal voor je organisatie. Een project dient vaak als kapstok voor activiteiten die binnen je organisatie plaatsvinden. Dit kunnen opdrachten zijn die je voor klanten uitvoert, of interne projecten waarin je uren en/of kosten wilt bijhouden. Binnen een project begroot je uren en kosten die je verwacht te maken, schrijven medewerkers hun uren, belast je kosten door vanuit inkomende facturen en factureer je de dienst of uren naar je klanten. Daarnaast kun je een project opdelen in verschillende fases en kun je projecten via hoofd- en deelprojecten aan elkaar koppelen.

Abonnementenadministratie

 

Periodiek eenzelfde factuur sturen voor huur, licenties of een andere abonnementsvorm, dan is het een must om de abonnementenadministratie te gebruiken. Met abonnementen in Profit kun je met een druk op de knop deze facturen periodiek genereren. Je kunt alle te versturen facturen vooraf laten berekenen met de pro forma facturering. Als je OutSite gebruikt is het ook mogelijk om je klanten het eigen abonnement te laten inzien en wijzigingsverzoeken in te laten sturen.

Cursusmanagement

 

Je hele cursusadministratie in AFAS. Het hele proces van inschrijven, volgen, factureren en evalueren wordt geborgen. Alle communicatie kan digitaal verlopen via de mail en het klantportal. Om grip te houden op alle taken en activiteiten rondom je evenementen gebruik je dagboektaken, die zorgen dat taken op tijd worden uitgevoerd.

Beschikbare cursussen

Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?