Relatiebeheer als centraal punt.
De klant centraal stellen is één van de pijlers van OPB (Ondernemingsprocesbeheer). De visie waarop de producten van AFAS zijn gemaakt. Wil je daar meer over lezen over OPB klik dan hier. Door op het hoogste niveau van vastlegging onderscheid te maken tussen organisatie of persoon leg je alleen die velden vast die je ook vast wilt leggen. Bij een persoon het geslacht en Burgerservicenummer en bij een organisatie de statutaire naam of bedrijfsgrootte. Daarnaast worden ze op verschillende onderdelen ingezet. Zowel Organisatie als Persoon zijn gekoppeld met de verschillende onderdelen of entiteiten. Het verband tussen een organisatie en een persoon noemen we een contact(persoon).
Voordelen:
Wat is een bedrijf zonder klanten, potentiële klanten en leveranciers? Precies, niets! Relaties zijn van groot belang voor de continuïteit van de organisatie.
Een organisatie leg je vast als het om een bedrijf gaat. Je kunt deze koppelen aan de administratie, de werkgever, instantie en inspectie.
Een persoon leg je vast als het om een mens gaat. Je kunt deze koppelen aan bijvoorbeeld een gebruiker, medewerker of sollicitant.
Organisaties en personen vormen de basis voor een verkooprelatie en inkooprelatie.
Binnen de branche Accountancy gebruik je de cliënt IB en cliënt Vpb.
Het verband tussen een organisatie en persoon noemen we een contact(persoon).
Een contact is niet altijd een persoon maar kan ook bijvoorbeeld een afdeling of een afleveradres zijn.
Inkooprelaties of crediteuren kun je gebruiken over alle administraties van de omgeving.
Standaard worden deze voorzien van een nummer via autonummering, maar daar kun je van afwijken.
Je kunt de nieuwe inkooprelaties zowel in InSite als in Profit opvoeren.
Verkooprelaties of debiteuren kun je gebruiken over alle administraties van de omgeving. Je maakt onderscheid tussen een zakelijke opdrachtgever (organisatie) of particuliere koper (persoon).
Standaard worden deze voorzien van een nummer via autonummering, maar daar kun je van afwijken.
Door te werken met verschillende profielen voor het toevoegen van de verkooprelatie in InSite kun je afdwingen dat bij een zakelijke opdrachtgever andere gegevens voor gedefinieerd zijn dan bij een particuliere koper, waardoor je fouten voorkomt in het latere facturatieproces. Uiteraard kun je de verkooprelatie ook in Profit opvoeren.
Verkooprelaties of debiteuren kun je gebruiken over alle administraties van de omgeving. Je maakt onderscheid tussen een zakelijke opdrachtgever (organisatie) of particuliere koper (persoon).
Standaard worden deze voorzien van een nummer via autonummering, maar daar kun je van afwijken.
Door te werken met verschillende profielen voor het toevoegen van de verkooprelatie in InSite kun je afdwingen dat bij een zakelijke opdrachtgever andere gegevens voor gedefinieerd zijn dan bij een particuliere koper, waardoor je fouten voorkomt in het latere facturatieproces. Uiteraard kun je de verkooprelatie ook in Profit opvoeren.
(optioneel)
Voor optimaal inzicht in de salespijplijn voor mogelijke nieuwe projecten kan je gebruik maken van de forecast. Niet alleen de hoeveelheid trajecten, maar ook in welk stadium , de verwachte scoringskans en als je uiteindelijk geen klant wordt leggen we vast waarom niet, zodat we wellicht bij een volgende verkooprelatie meer succes hebben.
Randvoorwaarde om dit als bouwbedrijf te gebruiken is dat het gedurende de acquisitie-fase geen voorwaarde is om een projectnummer hiervoor te hebben, maar deze pas aanmaakt als de acquisitie daadwerkelijk gescoord is. Wanneer je wel altijd een projectnummer wilt hebben gedurende de acquisitiefase dan maak je hier geen gebruik van.