Voorraad

Waar liggen welke aantallen in het magazijn.



Introductie


Het voorraadproces begint bij het vastleggen van een goed artikelenbestand. Daarbij zijn de prijzen als inkoopprijs, verrekenprijs en verkoopprijs van essentieel belang. Als dat op orde is bestaat het dagelijkse werk uit het muteren van de aantallen. Daarbij moet je denken aan goederen ontvangsten en goederen uitgifte. Gebruik je meerdere magazijnen dan komen daar nog eens magazijnverplaatsingen bij.  Periodiek de inventarisatie uitvoeren om te controleren of de aantallen nog kloppen.   


Voordelen:

  • Goederenbewegingen zorgen automatisch voor voorraadboekingen als de vvp ingevuld is.
  • Meerdere magazijnen en locaties beschikbaar.
  • Meerdere voorrraad administraties beschikbaar.


Lees meer over onderstaande deelthema's


1. Artikelbeheer


Door de artikelen te koppelen aan voorraad profielen kun je op eenvoudige wijze direct zorgen dat  de juiste instellingen voor de voorraad worden gezet.

2. Prijsbeheer


De voorraad wordt bijgehouden in aantallen en in waarde.  De waardering van de voorraad vindt plaats tegen de vast verekenprijs.

Aan het artikel heb je dus minstens drie prijzen hangen.  Inkoopprijs, verrekenprijs en verkoopprijs.


3. Magazijnbeheer

(optioneel)

Heb je meer dan één magazijn, dan kun je de voorraad bijhouden per magazijn.

Een magazijn is gekoppeld aan een financiële administratie.

Magazijnverplaatsingen met verzendbon en ontvangstbon wordt gebruikt voor het overboeken van voorraad tussen de magazijnen.

4. Ontvangst


Zodra de goederen geleverd zijn kun je de ontvangst daarvan registreren.

Door middel van een goederenontvangst  die gekoppeld is aan de inkooporder.

5. Uitgifte


Bij het verwerken van de order komt er een moment dat de goederen verzonden gaan worden naar de klant. 

Deze uitgifte wordt gerealiseerd door de pakbon.  Zodra je de pakbon gereed meld, zal ook de financiële afboeking van de voorraad plaatsvinden.

6. Op-, af- en overboeken


Werk je niet met inkoop en verkoop maar wil je de voorraad wel op of afboeken dan heb je daar een aparte menukeuze voor. 

Ook in geval van breuk of schade kies je voor afboeken van de voorraad.

Ga je de artikelen op een andere locatie leggen, dan werk je met overboeken.


7. Inventarisatie


Wil je regelmatig controleren of de voorraad aantallen kloppen en op de juiste locaties liggen, dan ga je inventariseren.

Vaak gebeurd dit één maal per jaar om aan het einde van het boekjaar de juiste voorraad vast te stellen.

Je kunt dit uiteraard ook vaker uitvoeren, en met een bepaald deel van de artikelen.

8. Journaliseren


Bij een dagelijkse verwerking hoort ook het verwerken van de journaalposten.

Dit doe je bij voorkeur met een geplande taak, zodat dit automatisch in de avonduren plaatsvindt.


Beschikbare cursussen

Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?