Inrichten fiscaal

Visie

Van IB en VPB tot OB, van schenkbelasting tot dividendbelasting, van toeslagen tot country-by-country en btw-aangifte. Je beschikt over een compleet aangiftepakket, inclusief de autorisatie en de audittrails. Voor zowel IB, VPB als OB kun je alle biljetsoorten uitwerken. Met behulp van een standaard meegeleverde workflow(s) en rapporages beheers je het hele proces van de aangifte.

Profit Fiscaal is gebaseerd op een visie waarbij de focus ligt op het beheersen van het proces van de aangifte: de juiste mensen de juiste dingen laten doen. Samen met een goede borging van kennismanagement en het toepassen van workflowmanagement wordt daardoor een grotere efficiency bereikt. Zo heb je meer tijd voor de cliënt en kan je meer adviezen geven. Je bezit als accountant- en administratiekantoor schatten aan informatie van, voor en over de klanten. Breng dat in kaart, analyseer het en geef het terug aan de ondernemer in de vorm van advies op maat. Sluit aan op de actualiteit van de klant. Je hebt te maken met wetgeving, een veranderend personeelsbestand en cliënten met een hoge verwachting.

Uitgangspunten: 

  • Efficiënt en makkelijk te gebruiken. 
  • Het hele aangifteproces doorlopen via de workflow.
  • Automatische controle van de SBA.

 

1. Basisinrichting

Voor het inrichten van fiscaal zijn o.a. de algemene instellingen, de beconnummers en de geplande taken een belangrijk onderdeel. Je legt eenmalig een aantal (voorkeurs)instellingen vast die de basis vormen van de fiscale gegevens. Hierdoor hoef je een afwijking alléén vast te leggen als dat echt nodig is. Bijvoorbeeld:

Op de tabbladen die betrekking hebben op de rapportage koppel je de standaardbrieven die je wilt versturen naar cliënten op basis waarvan zij hun aangifte kunnen accorderen. Dit is de basis voor alle cliënten. Als je voor een bepaalde cliëntengroep een andere brief wilt gebruiken, selecteer je in de eigenschappen van díe cliëntengroep een afwijkende brief. Deze brief is dan alleen bestemd voor de cliënten die gekoppeld zijn aan die groep. Je kunt de cliënten onderverdelen in diverse cliëntengroepen. Een voorbeeld van een cliëntengroep is de vestiging waar de cliënt onder valt. Het gebruiken van cliëntengroepen heeft de volgende voordelen:

  • Je kunt gebruikers autoriseren op verschillende cliëntengroepen.
  • Je kunt filteren op cliëntengroepen
  • Je kunt per cliëntengroep afwijken van de algemene instellingen waardoor je bijvoorbeeld andere marges kunt hanteren of andere brieven kunt versturen.

Een belastingconsulent kan zich aanmelden bij de Belastingdienst voor een beconnummer. Bij de aanmelding ontvangt hij een belastingconsulentnummer, kortweg: beconnummer. Dit beconnummer wordt afgedrukt op de aangiften van zijn cliënten. Binnen een belastingadviesorganisatie werken vaak meerdere consulenten, ieder met een eigen beconnummer.

 

Je kunt per omgeving bepaalde taken inplannen, zodat deze op vaste dagen en op een vast tijdstip worden uitgevoerd. Je plant deze taken zelf in en deze zullen automatisch worden uitgevoerd via de wachtrij. Voor Fiscaal gebruiken we "Fiscale berichten genereren" en "Communicatieservice verzenden en ontvangen".
 

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke cliëntgroepen zijn aanwezig?
  • Welke beconnummers zijn aanwezig?
  • Hoeveel (en welke) PKI certificaten zijn aanwezig?

2. Autorisatie

3. Cliënt IB

Autorisatie is belangrijk bij een accountskantoor om te zorgen dat alleen bevoegd personeel toegang heeft tot fiscale gegevens en om de integriteit en vertrouwelijkheid van de cliënten te beschermen. Binnen fiscaal autoriseer je op basis van cliëntgroepen. Je voegt autorisatiefilters toe voor tabellen waarop je de toegang wilt beperken. Hierbij geldt:

  • Als je alleen het filter Cliënten IB uitwerken gebruikt heeft een medewerker ALLE rechten op de cliënten uit dat filter.

  • Als je alleen het filter Cliënten IB gebruikt heeft een medewerker GEEN rechten op de cliënten uit dat filter.

  • Als je beide filters gebruikt moet een medewerker rechten hebben op dezelfde cliënten in beide filters om VOLLEDIGE toegang te hebben.

Wanneer gebruik je nu welk filter?

Wil je via autorisatie alleen alle rechten op cliënten uitdelen? Gebruik dan ALLEEN het filter Cliënten IB uitwerken. Wil je via autorisatie naast volledige rechten ook Alleen-lezen rechten op aangiften uit kunnen delen? Gebruik dan beide filters. Om een medewerker alle rechten te geven, moet deze in beide filters op dezelfde cliënten rechten hebben. Om een medewerker alleen-lezen rechten te geven op aangiften, moet deze alleen rechten hebben op cliënten in het filter Cliënten IB uitwerken.

 

 

Inkomstenbelasting wordt geheven van natuurlijke personen (particulieren). Dit kunnen binnenlandse en buitenlandse belastingplichtigen zijn. De inkomstenbelasting wordt geheven over het inkomen dat wordt genoten. In de inkomstenbelasting worden alleen de opbrengsten (positieve en negatieve) betrokken als die (in geld of natura) toegerekend kunnen worden aan een bepaalde bron (onderneming, dienstbetrekking, eigen huis, enz.). Het doet er dan niet toe op welke manier de inkomsten zijn verkregen, ook bijv. op illegale wijze verkregen inkomen valt onder de inkomstenbelasting. Een cliënt IB is altijd gebaseerd op een persoon. Bij de persoon worden algemene gegevens vastgelegd, zoals de naam, zoeknaam, adres, postadres en communicatiegegevens. Bij de cliënt worden specifieke gegevens vastgelegd die nodig zijn voor de aangifte.

 

Voorbereidingen voor de workshop

  • Zijn de cliëntgegevens te exporteren?

  • Kunnen we de cliënten IB onderverdelen in cliëntgroepen?

  • Welke (fiscale) gegevens worden geconverteerd?

 

4. Cliënt VPB

5. Cliënt OB

 

Je kunt bij de cliënten Vpb bedrijven (organisaties) vastleggen waarvoor je de aangifte van de vennootschapsbelasting verzorgt. De cliënten kunnen worden onderverdeeld in cliëntengroepen. Een onderneming in de vorm van een besloten vennootschap betaald vennootschapsbelasting over de inkomsten in een jaar.

Aan elke cliënt Vpb is minimaal één vennootschap gekoppeld, in een fiscale eenheid wordt dit de moeder(vennootschap) genoemd. De overige, in dit onderdeel opgenomen, vennootschappen zijn dochters van een cliënt. Bij het aanmaken van een nieuwe cliënt Vpb wordt automatisch een vennootschap toegevoegd. Als je bij een cliënt Vpb een fiscale eenheid wilt inrichten dan voeg je de dochters toe als vennootschappen.

 

Voorbereidingen voor de workshop

  • Zijn de cliëntgegevens te exporteren?
  • Kunnen we de cliënten VPB onderverdelen in cliëntgroepen?
  • Welke (fiscale) gegevens worden geconverteerd?

Als je btw-plichtig bent, moet je periodiek een aangifte omzetbelasting bij de Belastingdienst indienen. De omzetbelasting (btw) wordt berekend over de waarde die de ondernemer toevoegt. Als je handel drijft met buitenlandse bedrijven of organisaties binnen de EU, moet je ook icp-aangifte doen. Na het doen van een btw-aangifte kan blijken dat de aangifte niet volledig is. Omdat de btw-aangifte maar één keer ingediend mag worden moet je voor btw-correcties boven € 1.000,- een aparte suppletieaangifte doen. Kleine btw-correcties tot per saldo € 1.000,- (te betalen of terug te ontvangen btw) mogen van de Belastingdienst in de eerstvolgende btw-aangifte verwerkt worden.

Je kunt in Fiscaal de aangiften omzetbelasting toevoegen, invullen en verzenden naar de Belastingdienst. De aangifte omzetbelasting bevat zowel de biljetten voor de btw/ICP-aangiften als het biljet voor de suppletieaangiften.

 


Voorbereidingen voor de workshop

  • Zijn de cliëntgegevens te exporteren?
  • Kunnen we de cliënten VPB onderverdelen in cliëntgroepen?
  • Welke (fiscale) gegevens worden geconverteerd?

6. Fiscale workflow

Optimaliseer het aangifteproces in Profit met de krachtige Fiscale workflow in de workflow-editor, waarmee je taakgericht kunt werken, aanpassingen kunt doen aan de standaard en een helder inzicht krijgt in de doorlooptijd van essentiële taken.

Met het automatisch invullen van voortgangsdata bij de cliënt en het uitvoeren van workflowstappen kun je naadloos en conditioneel door verschillende fasen navigeren, waardoor overbodige stappen worden overgeslagen. Verbluffend snel rond je de aangifte van de cliënt af, waarna je moeiteloos de aangifte van de partner opent. Met slechts één simpele handeling markeer je een actie als voltooid, waardoor de gehele workflow automatisch wordt bijgewerkt. Zo ervaar je productiviteit en gemak van de workflow, en kun je met volle focus jouw expertise toepassen waar het echt nodig is.

Let op! Er is geen synchronisatie tussen de workflow van de aangever en de partner want deze statussen hoeven niet aan elkaar gelijk te zijn.

 

Voorbereidingen voor de workshop 

  • Ga je voor het eerst werken met de muterende fiscale workflow? Zet dan alle acties met betrekking tot de stappenflow dicht. Hiermee zorg je ervoor dat deze datumvelden alleen gemuteerd kunnen worden vanuit de muterende workflow.
  • Voordat je gebruik kunt maken van de fiscale workflow moet je de functionaliteit Muterende fiscale workflow activeren
  • Richt de rapportageknop in, in de muterende workflow.
  • Zet de actie Versturen aangifte in de Autorisatie Tool voor alle medewerkers op Niet toegestaan. De akkoordverklaring wordt nu alleen nog klaargezet via de muterende workflow en niet meer via een ander proces.

 

 



 

 

7. Outsite


Optionieel

Je kunt berichten en/of akkoordverklaringen voor IB en Vpb uitwisselen via een externe portal. Hierbij wordt gebruik gemaakt van FTPS. Dit onderwerp gaat over de communicatie via FTPS. Het inrichten van FTPS wordt niet beschreven, neem hiervoor contact op met de systeembeheerder in jouw organisatie.

Als je de aangiften via OutSite of een externe portal laat accorderen moet het Profit Communication Center op de computer zijn geïnstalleerd. Je gebruikt het Profit Communication Center (PCC) voor het insturen van Office-documenten (Excel, Word en PowerPoint) als bijlage bij dossieritems en voor het bewerken van deze bijlagen vanuit Profit (Excel en Word).

Na het controleren van de aangifte verstuur je de aangifte naar de cliënt. Voordat je de aangifte aan de Belastingdienst verstuurt moet de cliënt de aangifte accorderen. Als de cliënt akkoord is verstuur je de aangifte aan de Belastingdienst. Je kunt de aangifte op verschillende manieren laten accorderen, afhankelijk van de accorderingswijze richt je het proces in. Je stelt de accorderingswijze per cliënt per jaar in.

 

Voordelen

  • Verschillende accorderingswijzen
  • Per jaar instelbaar
  • Volledig via de workflow af te handelen
  • Proces volledig digitaal.
  • Samenwerking met je klant.
  • Alle verzendstatussen in één overzicht.

 


Voorbereidingen voor de workshop 

  • Hoe (en waar) accordeert de cliënt zijn of haar aangifte?

8. Communicatie

Digipoort is het elektronische postkantoor van de overheid voor de communicatie tussen de overheid en bedrijven. Voor het gebruik van een overheidscertificaat met Digipoort moet je beschikken over een geldig 'PKIOverheid-Certificaat'. Je vraagt een certificaat aan bij een dienstverlener. AFAS Support kan hierop geen ondersteuning bieden. Je gebruikt een eigen certificaat bij de volgende fiscale aangiften. Deze aangiften kun je namelijk niet doen via de AFAS Digipoort Service.

  • Aangifte IB en Vpb
  • Voorlopige aangifte
  • Aangifte OB
  • Uitstel en aanwijsposten
  • Machtigingen voor IB en VPB

 


Voorbereidingen voor de workshop 
 

  • Is er een PKI certificaat aanwezig?
  • Als er geen certificaten aanwezig zijn, hoeveel certificaten zijn er nodig? Je kunt één certificaat gebruiken voor meerdere omgevingen. Als je Profit Fiscaal gebruikt, kun je per omgeving meerdere certificaten vastleggen (bijvoorbeeld per BECON). Let op! Je kunt een PKI-Overheid-certificaat ook in andere softwarepakketten gebruiken, met één uitzondering. Certificaten voor Profit Fiscaal kun je alleen in Profit gebruiken en niet combineren met andere pakketten (https://help.afas.nl/help/NL/SE/Sys_CS_DigiPt.htm).
  • Gebruik je het PKI certificaat in andere pakketten (bijvoorbeeld voor de BTW/ICP of loonaangifte?
  • Welke verschillende machtigingen zijn aanwezig? Bijvoorbeeld een doorlopende machtiging.

9. Rapporten

Als je klaar bent met het uitwerken van de aangifte verstuur je de rapportage. Het rapport dat wordt gegenereerd is de afsluiting van het aangiftetraject. Deze rapportage kun je helemaal op je eigen wensen afstemmen. Je kunt de rapportage ook opslaan in het dossier van de cliënt. Je kunt de fiscale rapportages eenvoudig bewerken met de fiscale rapportagetool. In de fiscale rapportagetool voeg je alle aangiftegegevens en stamgegevens met één klik in. Je hoeft dus geen veldcodes meer op te zoeken. Je voegt de gegevens rechtstreeks vanuit de rapportage zelf in, compleet met veldomschrijving en een lay-outmasker voor bedragvelden.

Let op! Een goed werkende PCC (Profit Communication Center) is essentieel voor de fiscale rapportage.

 

10. Dashboards

Voor fiscaal zijn er twee dashboards beschikbaar. Het dashboard Uitstelregeling gebruik je als de terugkoppeling op uitstelaanvragen via het communicatieprofiel Digipoort ontvangt en is gebaseerd op de gegevens die de Belastingdienst terugkoppelt via het Service Bericht Uitstel. De digitale terugkoppeling op uitstelaanvragen vindt wekelijks in het weekend plaats, waardoor je op maandag actueel inzicht hebt. Met het dashboard Uitstelregeling heb je dus inzicht in de recentste uitstelstatussen.

Met het dashboard Aangifte Cliënt IB heb je twee mogelijke inzichten, namelijk:

Inzicht in de IB aangifte van één client en één fiscaal jaar. Met de werkbladen Voorblad, Samenvatting IB aangifte en Belastbaar inkomen en belasting bedrag kan je, eventueel in een gesprek met de betreffende cliënt, op een visueel aantrekkelijke manier, de IB aangifte inzichtelijk maken. Analyseren van de verzamelstaat over alle IB aangiftes, over alle cliënten en, eventueel, alle beschikbare fiscale jaren. Je hebt hierbij veel filtermogelijkheden en je kan de velden uit de verzamelstaat indelen in zelf te bepalen klassen, waar je weer op kan filteren, zodat je precies die groep aan cliënten overhoudt, die voldoen aan jouw filter.


Voorbereidingen voor de workshop 

  • Voor welke cliënten IB en VPB zijn uitstel aangevraagd?
  • Staat de BECON op een ander KvK-nummer geregistreerd vergeleken met het KvK-nummer in het PKIoverheid-certificaat?
  • Is er een autorisatie van toepassing op de uitstel van cliënten?

Beschikbare cursussen

Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?